(Niedoceniana) informatyka w edukacji wczesnoszkolnej – pomiędzy celami edukacyjnymi i trudnościami w ich realizacji
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.16Słowa kluczowe:
edukacja informatyczna, edukacja wczesnoszkolna, kształcenie nauczycieli, dydaktyka informatyki, myślenie komputacyjneAbstrakt
Edukacja informatyczna ma w Polsce ugruntowaną pozycję, a założenia aktualnej podstawy programowej dobrze wpisują się w trendy widoczne w codziennym życiu społecznym. Mimo to można zauważyć, że z informatyką szkolną, szczególnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej, związane są pewne trudności, które w pewnym sensie uniemożliwiają pełną realizację celów zapisanych w podstawie programowej. Trudności te sprawiają, że edukacja informatyczna nie jest tak efektywna, jak mogłaby i powinna być w przygotowywaniu młodych ludzi do uczestniczenia w wirtualnym świecie, w który bardzo często wchodzą bez właściwych kompetencji pozwalających na bezpieczne korzystanie z dobrodziejstw sieci.
Bibliografia
Boaler J. (2016). Mathematical Mindsets: Unleashing Students Potential through Creative Math, Inspiring Messages and Innovative Teaching. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Bottger T. i Zierer K. (2024). To Ban or Not to Ban? A Rapid Review on the Impact of Smartphone Bans in Schools on Social Well-Being and Academic Performance. Education Sciences, 14(8), 906. https://doi.org/10.3390/educsci14080906
Carretero S., Vuorikari R. i Punie Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens 2017. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Collegium Da Vinci (2024). Polska szkoła w cieniu AI. https://raporty.cdv.pl/poznai (dostęp: 15.10.2024).
Duncan C., Bell T. i Tanimoto S. (2014). Should your 8-year-old learn coding? Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education. New York: ACM.
European Commission. 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade. Brussels, 9.03.2021.
European Education and Culture Executive Agency (2022). Informatics education at school in Europe. https://op.europa.eu/ (dostęp: 12.10.2024).
Eurostat (2024). Raport Digital skills in 2023: impact of education and age. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240222-1 (dostęp: 12.10.2024).
Fessakis G., Gouli E. i Mavroudi E. (2013). Problem solving by 5–6 years old kindergarten children in a computer programming environment: a case study. Computers & Education,63, 87–97. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.016
Filipiak E. (2015). Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno-kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego. W: tejże (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Furmanek W. (2011). Wpływ informatyki na różne dziedziny życia. W: A. Piecuch i W. Furmanek (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy i wyzwania społeczeństwa informacyjnego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Hagemann V., Rieth M., Suresh A. i Kirchner F. (2023). Human-AI teams – Challenges for a team – centered AI at work. Frontiers in Artificial Intelligence, 6. https://doi.org/10.3389/frai.2023.1252897
Jakubik A. (2002). Zespół uzależnienia od Internetu. Studia Psychologica, 3, 133–142.
Kalelioglu F. i Gülbahar Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33–50.
Klus-Stańska D. i Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Komisja Europejska (2021). Cyfrowy Kompas Na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie.https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0118 (dostęp: 12.10.2024).
Kosner A. (2012). Learn To Code #2: The Many Reasons Why We Must Program. https://www.forbes.com (dostęp: 12.10.2024.).
Majewska K. (2018). Trudności w nauczaniu programowania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli – absolwentów szkół pedagogicznych. E-mentor, 3(75). http://dx.doi.org/10.15219/em75.1360
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ośrodek Rozwoju Edukacji (2017). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Informatyka. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/informatyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf (dostęp: 12.10.2024).
Mroczkowski A. (2023). Deklarowane przekonania dotyczące uczenia się matematyki w czasach szkolnych przez kandydatki i kandydatów na nauczyciel(k)i edukacji wczesnoszkolnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 56(1), 149–160. https://doi.org/10.26881/pwe.2023.56.10
NASK (2021). Raport Nastolatki 3.0. https://www.nask.pl
OECD (2024). Students, Digital Devices and Success. OECD Education Policy Perspectives, 102.
Park Y. (2019). Global Standards Report: 2019: Common Framework for Digital Literacy, Skills and Readiness. DQ Institute. http://dqinstitute.org
Serwis Samorządowy PAP (2024). MEN: 84 proc. polskich nauczycieli to kobiety. https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/men-84-proc-polskich-nauczycieli-kobiety (dostęp: 12.10.2024).
Sysło M. (2014). Myślenie komputacyjne. Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne. Materiały pokonferencyjne „Informatyka w Edukacji XI”.
Sysło M. (2024). Czas na zmianę miejsca informatyki w nauczaniu szkolnym. Edunews. https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/6511-czas-na-zmiany-miejscainformatyki-w-nauczaniu-szkolnym (dostęp: 13.10.2024).
Szczygieł M. i Cipora K. (2016). Lęk przed matematyką przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jak uczyć, kiedy sama się boję? Problemy Wczesnej Edukacji, 33(2), 89–10.
Young S. (2009). Internet Addiction: Diagnosis and Treatment Considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 241–246. https://doi.org/10.1007/s10879-009-9120-x
Zhang L. i Nouri J. (2019). A Systematic Review of Learning Computational Thinking through Scratch in K-9. Computers & Education, 141, 103607. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103607
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.