Medytacja jako wsparcie nauczyciela w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi w szkole: perspektywa jednostkowa i wspólnotowa (raport z badań)

Autor

  • Joanna Betlejewska Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.10

Słowa kluczowe:

kompetencja, korzyść z medytacji, medytacja, nauczyciel, praca w szkole, praktyka medytacji, sytuacja trudna w szkole, wsparcie nauczyciela

Abstrakt

Artykuł dotyczy korzystnych skutków regularnej praktyki medytacji i możliwości zastosowania jej jako darmowego, powszechnie dostępnego i  konstruktywnego narzędzia umożliwiającego radzenie sobie w sytuacjach trudnych w środowisku szkolnym. Narzędzie to, w rozumieniu zasobów jednostki do pracy w specyficznych warunkach, na potrzeby niniejszego artykułu, odniesiono do pracy nauczyciela w formalnych placówkach oświatowych i do trudności, jakie z owej pracy dla poszczególnych nauczycieli wynikają. Mogą się one przekładać na funkcjonowanie innych osób, bezpośrednio lub pośrednio wchodzących z nauczycielem w relacje wynikające z charakteru placówki i tejże relacji właśnie. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań własnych, w postaci raportu, jako empirycznego ugruntowania założeń metodologicznych, oraz przedstawienie opinii medytujących nauczycieli na temat potencjału odnoszenia skutków praktyki medytacji do ich pracy zawodowej w placówkach oświatowych na terenie Polski.

Bibliografia

Białecki I. (2016). Pojęcie kompetencji a polityka wobec edukacji i rynku pracy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), 103.

Broderick P.C. i Metz S. (2009). Learning to BREATHE: A Pilot Trial of a Mindfulness Curriculum for Adolescents. Advances in School Mental Health Promotion, 2(1), 35–46.

Gałuszka D. (2016). Relacja dziecko–rodzic w perspektywie gry komputerowej. Wyniki badania nad obecnością gier wideo w rodzinie. Kultura i Edukacja, 1(111), 197–216.

Gnitecki J. (2007). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. T. 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Goleman D. i Davidson R.J. (2017). Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Goleman D. (2013). Umysł medytujący. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy LIMBUS.

Harari Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hart W. (2018). Sztuka życia. Medytacja Vipassana według nauk S.N. Goenki. Warszawa: Wydawca Anicca.pl.

Heilman K.M. i Donda R.S. (2019) Duchowe życie mózgu. Siedlisko religijnego i duchowego umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwaśnica R. (2008). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Madalińska-Michalak J. (2021). Nauczyciel. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Radoń S. (2017). Czy medytacja naprawdę działa? Kraków: Wydawnictwo WAM.

Singh R. (1997). Uzdrawiająca medytacja. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy LIMBUS.

Zieliński P. (2011). Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie

Pobrania

Opublikowane

2025-12-10

Jak cytować

Medytacja jako wsparcie nauczyciela w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi w szkole: perspektywa jednostkowa i wspólnotowa (raport z badań). (2025). Przegląd Pedagogiczny, 2, 165–183. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.10