Meditation as Support for Teachers in Coping with Difficult Situations in School: Individual and Community Perspectives (Research Report)

Authors

  • Joanna Betlejewska The Jacob of Paradies University, Gorzów Wielkopolski

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.10

Keywords:

kompetencja, korzyść z medytacji, medytacja, nauczyciel, praca w szkole, praktyka medytacji, sytuacja trudna w szkole, wsparcie nauczyciela

Abstract

The article concerns the potential application of the beneficial effects of regular meditation practice as a free, widely accessible, and constructive tool for coping with challenging situations in the school environment. This tool, understood as an individual’s resource for working in specific conditions, is, for the purposes of this article, applied to the work of teachers in formal educational institutions and the difficulties that may arise from such work for individual teachers. These challenges may impact the functioning of others who directly or indirectly interact with the teacher within the context of the institution and its relational dynamics. The aim of the article is to present the results of the author’s own research in the form of a report, providing empirical support for methodological assumptions, and to share the perspectives of meditating teachers regarding the potential of meditation practice to impact their professional work in educational institutions in Poland.

References

Białecki I. (2016). Pojęcie kompetencji a polityka wobec edukacji i rynku pracy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), 103.

Broderick P.C. i Metz S. (2009). Learning to BREATHE: A Pilot Trial of a Mindfulness Curriculum for Adolescents. Advances in School Mental Health Promotion, 2(1), 35–46.

Gałuszka D. (2016). Relacja dziecko–rodzic w perspektywie gry komputerowej. Wyniki badania nad obecnością gier wideo w rodzinie. Kultura i Edukacja, 1(111), 197–216.

Gnitecki J. (2007). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. T. 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Goleman D. i Davidson R.J. (2017). Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Goleman D. (2013). Umysł medytujący. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy LIMBUS.

Harari Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hart W. (2018). Sztuka życia. Medytacja Vipassana według nauk S.N. Goenki. Warszawa: Wydawca Anicca.pl.

Heilman K.M. i Donda R.S. (2019) Duchowe życie mózgu. Siedlisko religijnego i duchowego umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwaśnica R. (2008). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Madalińska-Michalak J. (2021). Nauczyciel. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Radoń S. (2017). Czy medytacja naprawdę działa? Kraków: Wydawnictwo WAM.

Singh R. (1997). Uzdrawiająca medytacja. Bydgoszcz: Dom Wydawniczy LIMBUS.

Zieliński P. (2011). Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie

Downloads

Published

2025-12-10

How to Cite

Meditation as Support for Teachers in Coping with Difficult Situations in School: Individual and Community Perspectives (Research Report). (2025). Pedagogical Review, 2, 165–183. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.10