IgnoRAnCJA integracji? Biblioteki samorządowe północnej części województwa lubuskiego wobec inkluzji społecznej uchodźców z Ukrainy – raport z badań

Autor

  • Klaudia Makasów Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.14

Słowa kluczowe:

integracja społeczna, uchodźcy wojenni, wielokulturowa biblioteka

Abstrakt

IgnoRAnCJA integracji? Biblioteki samorządowe północnej części województwa lubuskiego… W niniejszym artykule omówiono model wielokulturowej biblioteki jako wyznacznika instytucji o zasięgu międzynarodowym. W dalszych rozważaniach poruszono wątek integracji społecznej jako determinantu dialogu międzykulturowego grupy większościowej z mniejszościową. Wskazano na działania sygnalizowane przez środowisko bibliotekarskie w sprawie udzielania pomocy na rzecz uchodźców wojennych z Ukrainy. Przedstawiono wyniki badań sondażowych dotyczących działań integrujących przymusowych migrantów ze społecznością lokalną z perspektywy bibliotek samorządowych północnej części województwa lubuskiego. Omówiono potrzebę przeistaczania książnic w wielokulturowe biblioteki dostępne dla każdego użytkownika.

Bibliografia

Cieślikowska D. i Branka M. (2014). Wielokulturowa biblioteka. Warszawa: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Iglicka K. (red.) (2003). Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości. Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.

Koszewska K. (red.) (2001). Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Lustro Biblioteki (2022). Wsparcie dla Ukrainy od polskiego środowiska bibliotekarskiego.

Publiczny [hasło]. Słownik języka polskiego PWN. (dostęp: 4.10.2024).

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. 1997, nr 85, poz. 539).

Pobrania

Opublikowane

2025-12-10

Jak cytować

IgnoRAnCJA integracji? Biblioteki samorządowe północnej części województwa lubuskiego wobec inkluzji społecznej uchodźców z Ukrainy – raport z badań. (2025). Przegląd Pedagogiczny, 2, 240–252. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.14