Not a method, not a technique but rather an approach to working with person – tutoring through the eyes of a tutor
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2022.02.08Keywords:
didactic, personalized education, self development, tutor, tutoringAbstract
This article focuses on tutoring as one of the forms of personalized education. The text presents theoretical foundations that can be found in the humanistic paradigm and humanistic psychology. In the second part of the article, the author presents the results of her research,
which were individual in-depth interviews conducted with people working in the spirit of personalized education (tutors and tutoring trainers). The interviews with the respondents focused on how they define tutoring, the beginnings of interest in this form of work with the
student, the benefits of implementing it, the difficulties they experience in their work and reflections around the tutor.
References
Barr R.B. i Tagg J. (1995). From Teaching to Learning – A New Paradigm for Undergraduate Education. Change: The Magazine of Higher Learning, 27, 13–23.
Bauman T. (1998). O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych. W: T. Pilch (red.), Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Ciechowska M. (2018). Podstawy badań jakościowych w pedagogice. W: M. Ciechowska i M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ingatianium.
Czekierda P. (2015). Czym jest tutoring?. W: P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Dziedziczak-Foltyn A. (2020). Tutoring, coaching, mentoring w edukacji wyższej – potrzeba instytucjonalizacji metod i profesjonalizacji kompetencji. W: I. Maciejowska i A. Sajdak-Burska (red.), Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B. i Sarnat-Ciastko A. (red.) (2020). Tutoring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2014–2019. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Gębska M. (2012). Profil kompetencyjny tutora. W: M. Taraszkiewicz (red.), Tutoring akademicki. Przegląd zagadnień. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie.
Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Karpińska-Musiał B. (2016). Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Klus-Stańska D. (2009). Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska i M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Miński R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13, 3, 30–51.
Polak K. (2004). Modele nauczania i możliwości ich wykorzystania w dydaktyce akademickiej. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rogers C. (2002). O stawaniu się osobą. Tłum. M. Karpiński. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Sajdak A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szala M. (2015). Praca tutorska i proces stawania się tutorem. W: P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer SA.
Wach A. (2019). Stawanie się nauczycielem akademickim. W kierunku wspierania uczenia się poprzez refleksyjną praktykę. Poznań: Wydawnictwo Kontekst.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.