„Me and my sons” – thoughts of Antonina Chłapowska-Górska (1870 – 1959) about raising children alone

Authors

  • Marek Sass Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gostycynie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.08

Keywords:

history of education, Antonina Chłapowska-Górska (1870–1959), Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955), memories

Abstract

Antonina Chłapowska-Górska, the author of unpublished Memories written between years 1870 and 1939, devotes one of the chapters to education and raising children. She does this from the perspective of the mother, who, after her husband’s death, came to take care of her adolescent sons. Being cautious about current educational patterns, she looks for inspiration among supporters of modern pedagogical ideas. Stefania Marciszewska-Posadzowa, met personally by Antonina, becomes particularly close to her.The aim of the article is to show the challenges faced by a single mother raising children in the early 20th century. The reconstruction of the past reality, made on the basis of the analysis of Memories written by Antonina Chłapowska-Górska, is also an attempt to answer the question to what extent the author’s experience can inspire modern educators and, above all, the parents.

References

Cybulski A.L. (1904). Wojciech Weiss, ur. 1875, Franek i Janek. W: F. Jasieński, A.L. Cybulski (red.), Sztuka polska. Malarstwo (s. 24–25). Lwów – Warszawa: Nakładem Księgarni H. Altenberga we Lwowie.

Czerska T. (2011). Między autobiografią a opowieścią rodzinną. Kobiece narracje osobiste w Polsce po 1944 roku w perspektywie historyczno-kulturowej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US.

Durkheim E. (2015). Wychowanie moralne. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Eco U. (2018). Wyspa dnia poprzedniego. Warszawa: Oficyna Literacka Noir sur Blanc.

Encyklopedia Gazety Wyborczej. Hasła encyklopedyczne opracowane przez Wydawnictwo Naukowe PWN. (2005). T. 5, 6, 11. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Falkowska J. (2018a). Wychowanie religijne w rodzinie. Dwugłos Lucyny Mieroszewskiej (1818–1893) i Stefanii Marciszewskiej Posadzowej (1874–1955). W: M.S. Wierzbicki (red.), Religie a wychowanie w dialogu. Idee edukacyjne, filozoficzno-antropologiczne i teologiczne (s. 45–56). T. 4. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.

Falkowska J. (2018b). Ambasadorki wychowania. Poglądy pedagogiczne polskich kobiet w II połowie XIX i początkach XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Górski K., Górska-Gołaska K. (2000). Życiorysy potomków generała. W: K. Górska-Golaska (red.), Górscy herbu Boża Wola. Przodkowie i potomkowie generała Franciszka Górskiego (s. 61–235). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Korczak J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kula M. (2002). Nośniki pamięci historycznej. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Leskiewiczowa J. (2000). Szkic do modelu rodziny. W: K. Górska-Golaska (red.), Górscy herbu Boża Wola. Przodkowie i potomkowie generała Franciszka Górskiego (s. 237–260). Poznań: Wydawnictwo PTPN.

Sacharczuk J. (2013). Pamięć Domu rodzinnego. W: W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski (red.), Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego (s. 24–38). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Downloads

Published

2021-09-12

How to Cite

„Me and my sons” – thoughts of Antonina Chłapowska-Górska (1870 – 1959) about raising children alone. (2021). Pedagogical Review, 1, 161–178. https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.08