Initiative of the Railway Family in the field of care for preschool children in the Second Polish Republic
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.09Keywords:
history of education, Second Polish Republic, care, kindergartens, The Railway Family AssociationAbstract
The article is an attempt to show one of the forms of self-help activity organized by the Railway Family Association, directed to the families of railwaymen in order to improve the quality of life and the care and educational situation of the youngest. The purpose of this article is to present a fragment of research on the activities of kindergartens of the Railway Family Association against the background of the social and educational situation in the Second Polish Republic. The subject of research are facilities in which railwayman children received caring care, good conditions for mental development, preparation for schooling, feeding, medical care and entertainment. The considerations presented in the article present a fragment of the association’s achievements. The basis of the article is the source printed material concerning the association’s activities and studies devoted to childcare and activities for preschool children in the Second Polish Republic.
References
Balcerek M. (1969). Rozwój szkolnictwa specjalnego i opieki nad dzieckiem w Polsce okresu międzywojennego. Rozprawy z Dziejów Oświaty, 12.
Balcerek M. (1978). Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918–1939. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Cutter Z., Sadowska E. (2008). Opieka nad ludnością II Rzeczypospolitej ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości żydowskiej. W: S. Walasek (red.), Opieka nad dziećmi i młodzieżą. Studia w dziejów oświaty w XX wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Furmanowska M. (2008). Opieka nad matką i małym dzieckiem w II Rzeczypospolitej. W: S. Walasek (red.). Opieka nad dziećmi i młodzieżą. Studia z dziejów oświaty w XX wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Grochowski S., Chwalewik E. (1929). Opieka społeczna. Zbiór ustaw i rozporządzeń. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej.
Gromski M., Bartel L. (1927). Żłobki dzienne dla niemowląt. Organizacja i prowadzenie. Warszawa: [bmw].
Kabzińska Ł., Kabziński K. (2012). Wybrane aspekty zagrożonego dzieciństwa w dwudziestoleciu międzywojennym. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, 4.
Kopeć T. (1921). Stan zdrowia dzieci ubogiej ludności Warszawy po trzech latach wojny. Pediatria Polska, 1.
Kopeć T. (1936). Rozwój opieki społecznej nad matką i dzieckiem. Pediatria Polska, 1.
Kruk A.M. (2019). Przesłanie patriotyczno-wychowawcze wybranych inicjatyw opieki społecznej w II Rzeczypospolitej. W: H. Markiewiczowa, I. Czarnecka (red.), Sto lat polskiej oświaty (1918–2018). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Leś E. (2001). Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Leżańska W. (1995). Wychowanie przedszkolne w reformie Jędrzejewiczowskiej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
Leżańska W. (2001). Wychowanie przedszkolne w reformach Drugiej Rzeczypospolitej. W: I. Michalska, G. Michalski (red.), Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność. Skierniewice: Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna.
Lusek J. (2012). Rozwój opieki przedszkolnej w Katowicach w okresie 20-lecia międzywojennego. Cieszyński Almanach Pedagogiczny, 1.
Manteuffel E. (1928). Podstawy organizacyjne opieki społecznej w Polsce. Warszawa: [bmw].
Miąso J. (red.) (1980). Historia wychowania: wiek XX, t. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Piekarski S. (2019). Ośrodki turystyczno-zdrowotne nauczycieli i kolejarzy w okresie międzywojnia. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Poliński D. (red.) (1980). Warunki pracy i życia w Polsce międzywojennej, w świetle badań społecznych. Warszawa: Książka i Wiedza.
Samsel A. (2003). Wychowanie przedszkolne w latach 1918–1939 (część I). Wychowanie w Przedszkolu, 8
Samsel A. (2013). Rodziny potrzebujące wsparcia w II Rzeczypospolitej – jakość życia, realizacja podstawowych funkcji, opieka społeczna. Wychowanie w Rodzinie, 7.
Samsel A. (2017). Kierunki i formy pomocy dziecku w II Rzeczypospolitej. W: E.J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska (red.), Dziecko w historii – w kręgu kultury chrześcijańskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Sosnowska J. (2015). Reorientacja w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w Łodzi w okresie międzywojennym na przykładzie kolonii letnich. W: E. Gorloff (red.), Wzrastać w cieniu historii. Dzieci i młodzież w instytucjach edukacyjnych w Polsce (1918–1989). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sosnowska J. (2018). Z dziejów opieki społecznej w Polsce międzywojennej. Półkolonie letnie w Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sosnowska J. (2014). Instytucje wychowania przedszkolnego w wielokulturowej Łodzi w latach 1924–1939. Organizacja, zadania, formy działania. Wychowanie w Rodzinie, 9.
Stolińska-Pobralska N. (2002). Instytucje opieki nad dzieckiem w międzywojennej Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Stolińska-Pobralska N. (2007). Kształtowanie się podstaw polskiego prawa opiekuńczego w okresie II Rzeczypospolitej. Łódzkie Studia Pedagogiczne, 1.
Suplicka A. (2019). W trosce o zdrowie dzieci – organizacja „szkół na wolnym powietrzu”. W: R. Ślęczka, A. Włoch, J. Wojniak (red.), Szkoła polska od XVIII do XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN.
Szymczyk K. (2017). Jakość życia dzieci w rodzinach robotniczych w Polsce okresu międzywojnia. Wybrane aspekty. W: A. Ładyżyński, M. Piotrowska, M. Kasprzak (red.), Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wróbel M. (1967). Wychowanie przedszkolne w Polsce w latach 1918–1939. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.
Wróblewska U. (2017). Stacje Opieki nad Matką i Dzieckiem jako jedna z form działalności Polskiego Komitetu Opieki nad Dzieckiem w II Rzeczypospolitej. W: E.J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska (red.), Dziecko w historii – w kręgu kultury chrześcijańskiej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Przegląd Pedagogiczny

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.