Parental conceptualisations of participation in musical culture as exemplified by parents of first level music school students in Poland. A phenomenographic reconstruction

Authors

  • Damian Labiak University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.14

Keywords:

pedagogy of family, culture pedagogy, parents, participation in culture, music school, musical culture, phenomenography

Abstract

The paper presents the results of research conducted among parents of children attending music school. Its aim was to phenomenographically reconstruct the ways of conceptualising participation in musical culture. The analysis of the collected research material allowed for the identification of a number of categories indicating the individual and social contexts of this participation. The issues related to cultural competences, different ways of perceiving the music by the surveyed persons are of particular interest. The contexts relating to the family, its mechanisms and establishment of family ties also deserve special attention

References

Adrjan B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bourdieu P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bruce C. (1994). Reflections on The Experience of the Phenomenographic Interview. In: R. Ballantyne, C. Bruce (eds.), Proceedings of Phenomenography: Philosophy & Practice. Brisbaine: Queensland University of Technology.

Etzioni A. (2012). Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych.

Gałęska U. (2015). Transformations of the family – social bondin the 21st century family. Family Upbringing, 11(1), 27–40.

Golka M. (2013). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gołaszewska M. (1990). Istota i istnienie wartości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Janicka-Olejnik E. (2016). Participation of Polish people in culture in the light of current reports. BAS Studies, 2(46), 57–75.

Jaworski M. (2010). Refleksyjny i kulturotwórczy charakter kultury popularnej. In: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (eds.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Jurgiel-Aleksander A. (2009). Experiencing school by early learners. Phenomenographic reconstruction. Issues In Early Education, 10(2), 142–149.

Jurgiel-Aleksander A. (2016). Phenomenography as a research method and its cognitive consequences in the light of one research project on adult learning experiences. Resercher’s reflection. Andragogy Yearbook, 23, 267–282.

Kłoskowska A. (1990). Wstęp. In: P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kołodziejski M. (2015). Refleksja w pracy nauczyciela (nie tylko) szkoły muzycznej. In: A. Delecka-Bury (ed.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia?. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Konaszkiewicz Z. (2015). Specyfika szkoły muzycznej w Polsce – szanse i zagrożenia. In: A. Delecka-Bury (ed.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia?. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kozielecki J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krajewski M. (2014). Kompetencje kulturowe Polaków. In: R. Drozdowski et al. (eds.), Praktyki kulturalne Polaków. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Krąpiec M.A. (1996). Człowiek w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Gutenberg-Print.

Kroeber A.L. (2002). Istota kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Królikowska A. (2015). Children as teachers to their parents. Reverse socializationin the contemporary family. Family Upbringing, 11(1), 27–40, 127–142.

Lasocki J.K., Powroźniak J. (1970). Wychowanie muzyczne w szkole. Kraków: WSiP.

Marton F. (1981). Phenomenography – describing conceptions of the world around us. Instrucional Science, 10, 177–200.

Marton F., Pong W.Y. (2005). On the unit of description in phenomenography. Higher Education Research & Development, 24(4), 335–348.

Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Męczkowska A. (2003). Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 3(189), 71–88.

Moroz J. (2013). Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 33–44. Retrieved 10 September 2019.

Olubiński A. (2018). Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia?. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Popowski R., Grusiewicz M. (2014). Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna?. Wychowanie Muzyczne, 3.

Spinelli E. (1989). The Interpreted World: an introduction to phenomenological psychology. London: Sage.

Strinati D. (1995). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Stróżewski W. (1997). Wartości estetyczne i nadestetyczne. In: I. Wojnar (ed.), Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Sztompka P. (1994). Teorie zmian społecznych a doświadczenia polskiej transformacji. Studia Socjologiczne, 1, 9–17.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Trigwell K. (2000). A Phenomenographic interview on phenomenography. In: J.A. Bowden & E. Walsh (eds.), Phenomenography. Melbourne: RMIT University Press.

Tyszka A. (1999). Kultura jest kultem wartości. Komorów: Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski.

Uchyła-Zroski J. (1999). Promuzyczne zachowania młodzieży w okresie dorastania i ich uwarunkowania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wojnar I. (1997). Wstęp. In: I. Wojnar (ed.), Teoria wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Zarycki T. (2008). Kapitał kulturowy. Inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Downloads

Published

2021-09-12

How to Cite

Parental conceptualisations of participation in musical culture as exemplified by parents of first level music school students in Poland. A phenomenographic reconstruction. (2021). Pedagogical Review, 1, 261–276. https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.14