Everyday life of a parentified child – narrative reconstructions
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2021.01.15Keywords:
family pedagogy, everyday life, parentified child, parentification, narrative reconstructions, roles in the familyAbstract
Parentification is a phenomenon occurring in the family life and consists of functional/ emotional reversal of the roles between the child and the parent or parents. In the research carried out by the author, embedded in the interpretative paradigm, parentification becomes the main subject of interest. The experience of reversing family roles appears as a phenomenon that forms part of his biography in various ways. The article attempts to present narrative reconstructions of the everyday life of a child parentified in the family. The analysis of (auto) biographical interviews allows for reconstruct the tasks and roles they perform.
References
Adamski F. (oprac.) (2006). Rodzina. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Böszörményi-Nagy I., Spark G. (1973). Invisble Loyalties: Repriocity in Intergenerational Family Therapy. Hagerstown, MD: Harper & Row.
Byng-Hall J. (2008). The Significance of Children Fulfilling Parental Roles: Implications For Family Therapy. Journal of Family Therapy, 80, 147–162.
Caccavo A. Di. (2006). Working with Parentification: Implications For Clients and Counselling Psychologists. Psychology and Psychoterpy: Theory, Research and Practise, 79(3), 469–478.
Chojnacka B. (2018). Destrukcyjne odwrócenie ról w rodzinie jako forma przemocy utajonej. W: E. Borys, J. Frankowiak, L. Willan-Horla (red.), W poszukiwaniu sposobów przeciwdziałania przemocy domowej. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.
Chojnacka B. (2020). The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in Family. Paedagogica Christiana: Being Alone Together In Education, 1/45, 83–99.
Chojnacka B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Perspektywa biograficzna. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Earley L., Cushway D. (2002). Parentifield Child. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), 163–178.
Erikson E. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Gaś Z.B. (1993). Rodzina wobec uzależnień. Warszawa: Wydawnictwo Michalineum.
Hooper L.M. (2008a). The Application of Attachment Theory and Family Systems Theory to the Phenomena of Parentification. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15, 217–233.
Hooper L.M. (2008b). Defining and Understanding Parentificaton: Implications for All Counselors. The Alabama Counsellig Association Journal, 34(1), 34–43.
Hooper L.M. (2007). Expanding the Discussion Regarding Parentification and Its Varied Outcomes: Implications For Mental Health Research and Practice. Journal of Mental Health Counseling, 29/4, 322–337.
Jurkovic G.J. (1997). Lost Childhoods: The Plight Of The Parentified Child. New York: Brunner / Mazel Publishers.
Jurkovic G.J., Morrell R., Thirkield A. (1999). Assesing Chilhood Parentification: Guideliness for Researchers and Clinicas. W: N. Chase (red.), Burdened children. New York: The Guilford Press.
Kawula S. (2014). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kaźmierska K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych. Przegląd Socjologiczny: kwartalnik Polskiego Instytutu Socjologicznego, 53(1), 71–95.
Margasiński A. (2015). Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych. W: tegoż (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Miller A. (1998). Zniewolone dzieciństwo. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Minuchin S. (1974). Families and Family Therapy. Boston, MA: Harvard Press i London: Tavistock.
Minuchin S., Montalvo B., Guerney B., Schumer F. (1967). Families of the Slums. New York: Basic Books.
Orszulak-Dudkowska K. (2019). Arytmetyka codzienności. Antropologiczna analiza rachunków domowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sang J., Cederbaum J.A., Hurlburt M.S. (2013). Parentification, Substane Use, and sex among Adolescent Daughters from Ethnic Minority Families: The Moderating Role of Monitoring. Family Process, 53(2), 252–266.
Schier K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Schütze F. (1983). Biographieforschung und Narratives Interview. Neue Praxis, 3, 283–293.
Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Żarczyńska-Hyla J., Zdaniuk B., Piechnik-Borusowska J., Karcz-Taranowicz E., Kromolicka B. (2016). Uwarunkowanie parentyfikacji doświadczanej w dzieciństwie i okresie dorastania z perspektywy młodych dorosłych. Rocznik Andragogiczny, 23, 199–215.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Przegląd Pedagogiczny

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.