“Before school starts...” – students’ ideas about the work of early childhood educationteachers – first-grade students’ tutors
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.08Keywords:
pedagogy, narrative, teacher – tutor, student, parents, schoolAbstract
Supporting the development of children is one of the most important tasks of a teacher – tutor. The article
presents the ideas of students about the work of a nearly childhood education teacher – a first - grade students’ tutor. The analysis is based on 21 narratives – students’ letters to the parents of prospective students. The article is divided into four thematic parts: I. Principles, values, II. Cooperation, III. Requirements IV. Ways of working. A qualitative analysis of the obtained research material has been carried out and the conclusions
have been drawn
References
Dauber H. (1997). Podstawy pedagogiki humanistycznej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hüther G., Hauser U. (2014). Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty. Słupsk: Dobra Literatura.
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP.
Kwaśnica R. (1994). O pomaganiu nauczycielowi – alternatywna komunikacja. Wrocław: WOM.
Kwaśnica R. (2007). Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: DWS.
Nowicka M. (2015). Dziecko w procesie socjalizacji szkolnej – ku integracji czy dysonansowi? W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Puślecki W. (2008).Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław: DSW.
Rogers C. (1983). Freedom to Learn for the 80’s. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Company.
Schoenebeck H. (1994). Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać. Warszawa. J. Santorski&Co.
Silvermann D. (2012). Analiza danych jakościowych. Warszawa: PWN.
Strelau J. (2000). Psychologia. T. II. Gdańsk: GWP.
Trzebiński J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Wygotski L.S. (1971). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.