Towards teacher’s professionalism

Authors

  • Jolanta Szempruch Jan Kochanowski University in Kielce

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.02

Keywords:

pedeutology, criteria for professionalism, models of professionalism, teacher, professionalism, professional judgement

Abstract

The article treats about the methods of professional functioning of a teacher, their development and professional standards. The author shows the criteria of teacher’s professional development in relation to forms of
professional activities. At the background of functioning professional models, such as traditional, quasi-traditional, new professionalism, wise teaching analyses modern approaches to professionalism: classical,
managerialism, collective professionalism (democratic), organizational professionalism, ethic and altruistic
perspectives

References

Bullough R.V. (2009). Początkujący nauczyciel. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Carr D. (1999). Professional Education and Professional Ethics. Journal of Applied Philosophy, 16 (1).

Crook D. (2008). Some historical perspectives on professionalism. W: B. Cunningham (ed.), Exploring Professionalism (s. 10-27). London: Institute of Education.

Day C. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Evans L. (2014). Professionalism, Professionality and the Development of Education Professional. Zaczerpnięte 10 czerwca 2014.

Freire P. (1993). Pedagogy of the City. New York: Continuum.

Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań: Edytor.

Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Hoyle E., Wallace M. (2005). Educational Leadership: Ambiguity, Professionals and Managerialism. London: Sage.

Janowska J. (1998). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.

Kaniowski A.M. (2010). Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela. Wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Larson M.S. (1997). The Rise of Professionalism. Berkeley, CA: University of California Press.

Snoek M. (2009). Theories on and concepts of professionalism of teachersand their consequences for the curriculum in teacher education. Zaczerpnięte 20 września 2019.

Szempruch J. (2010). Refleksje nad profesjonalizmem nauczyciela. W: J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela, Częstochowa: Wyższa Szkoła Logistyki.

Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.

Tripp D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: WSiP.

Wallace M.J. (1995). Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP.

Downloads

Published

2020-03-26

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Towards teacher’s professionalism. (2020). Pedagogical Review, 2, 24-32. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.02