W stronę profesjonalizmu nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.02Słowa kluczowe:
pedeutologia, kryteria profesjonalizmu, modele profesjonalizmu, nauczyciel, profesjonalizm, profesjonalny osądAbstrakt
Artykuł ukazuje sposoby rozumienia profesjonalizmu nauczyciela, jego rozwój i uwarunkowania. Przedstawia
kryteria rozwoju profesjonalizmu nauczyciela w odniesieniu do form aktywności zawodowej. Na tle funkcjonujących modeli profesjonalizmu, takich jak: tradycyjny, quasi-tradycyjny, nowy profesjonalizm, mądre
nauczanie analizuje współczesne podejścia do profesjonalizmu: klasyczne, menadżerskie, profesjonalizm
kolektywny (demokratyczny), profesjonalizm organizacyjny, perspektywę etyczno-altruistyczną.
Bibliografia
Bullough R.V. (2009). Początkujący nauczyciel. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Carr D. (1999). Professional Education and Professional Ethics. Journal of Applied Philosophy, 16 (1).
Crook D. (2008). Some historical perspectives on professionalism. W: B. Cunningham (ed.), Exploring Professionalism (s. 10-27). London: Institute of Education.
Day C. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Evans L. (2014). Professionalism, Professionality and the Development of Education Professional. Zaczerpnięte 10 czerwca 2014.
Freire P. (1993). Pedagogy of the City. New York: Continuum.
Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań: Edytor.
Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Hoyle E., Wallace M. (2005). Educational Leadership: Ambiguity, Professionals and Managerialism. London: Sage.
Janowska J. (1998). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Kaniowski A.M. (2010). Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela. Wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Larson M.S. (1997). The Rise of Professionalism. Berkeley, CA: University of California Press.
Snoek M. (2009). Theories on and concepts of professionalism of teachersand their consequences for the curriculum in teacher education. Zaczerpnięte 20 września 2019.
Szempruch J. (2010). Refleksje nad profesjonalizmem nauczyciela. W: J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela, Częstochowa: Wyższa Szkoła Logistyki.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Tripp D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: WSiP.
Wallace M.J. (1995). Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP.