Scientific reviews – mistakes, traps and postulates
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.18Keywords:
review, revieving scientific texts, objectivityAbstract
The article presents the basic problems appearing during the reviewing of scientific texts. The author indicates:
(1) partiality, (2) emotional influence, (3) replacing independence with obedience, (4) following someone
else’s opinion, (5) feeling of omnipotence and unconsciousness of consequences (6) stiffness and schematic or finally (7) triviality and ignorance of the reviewed content.
References
Ajdukiewicz K. (1983). Co to jest wolność nauki?. Zagadnienia Naukoznawstwa, 19(3).
Andreski S. (1992). Maxa Webera olśnienia i pomyłki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bukowski A. (1994). Pycha naukowa. W: J. Goćkowski, P. Kisiel (red.), Patologia i terapia życia naukowego. Kraków: Universitas.
Chmielecki P. (2018). Refleksja nad wolnością na uniwersytecie w obliczu Traktatu teologiczno-politycznego Barucha Spinozy. W: K.M. Cwynar (red.), Wartości i idee a polityka. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
Gouldner A.W. (1984). Anty-minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości. Przeł. E. Morawska. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma 1. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hübner P. (2013). Cenzura w nauce – Stanisław Ossowski. W: Tegoż. Zwierciadło nauki. Mała encyklopedia polskiej nauki akademickiej. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Kleszcz R. (2011). Nauczyciel akademicki: neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie?. Etyka, 44.
Kulczycki E. (2014). Klepanie po pleckach, czyli recenzowanie po polsku. Zaczerpnięte 28 kwietnia 2019.
Lazari-Pawłowska I. (1992). Nauczyciel akademicki a głoszenie ocen. W: Tejże, Etyka. Pisma wybrane. Wrocław–Warszawa–Kraków: ZN im. Ossolińskich.
Parnas 3.1. Poradnik dla autorów prac z zakresu nauk społecznych. Toruń: Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zaczerpnięte 28 kwietnia 2019.
Pascal B. (2008). Myśli. Warszawa: Hachette.
Spinoza B. (2009). Traktat teologiczno-polityczny. Warszawa: Hachette.
Śliwerski B. (2017). Habilitacja. Diagnoza, procedury, etyka, postulaty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Twardowski K. (2011). O dostojeństwie uniwersytetu. Kronos, 1.
Weber M. (1985). Sens „wolnej od wartościowań” socjologii i ekonomii. Przeł. E. Nowakowska-Sołtan.
W: A. Chmielecki (wyb. i opr.), Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zybertowicz A. (2013). III RP. Kulisy systemu. Warszawa: Myśli i Słowa.