Recenzje naukowe – błędy, pułapki i postulaty

Autor

  • Przemysław Chmielecki Wyższe Baptystyczne Seminarium Teologiczne w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.18

Słowa kluczowe:

recenzje, recenzowanie tekstów naukowych, obiektywność

Abstrakt

Artykuł prezentuje podstawowe problemy pojawiające się w czasie procedury recenzowania tekstów naukowych. Autor wskazuje kolejno na: (1) stronniczość, (2) emocjonalne zabarwienie, (3) zastąpienie niezależności posłuszeństwem, (4) podążanie za cudzym zdaniem, (5) poczucie omnipotencji i nieświadomość konsekwencji (6) sztywność i schematyczność czy wreszcie (7) bylejakość i nieznajomość recenzowanych
treści.

Bibliografia

Ajdukiewicz K. (1983). Co to jest wolność nauki?. Zagadnienia Naukoznawstwa, 19(3).

Andreski S. (1992). Maxa Webera olśnienia i pomyłki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bukowski A. (1994). Pycha naukowa. W: J. Goćkowski, P. Kisiel (red.), Patologia i terapia życia naukowego. Kraków: Universitas.

Chmielecki P. (2018). Refleksja nad wolnością na uniwersytecie w obliczu Traktatu teologiczno-politycznego Barucha Spinozy. W: K.M. Cwynar (red.), Wartości i idee a polityka. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

Gouldner A.W. (1984). Anty-minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości. Przeł. E. Morawska. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma 1. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Hübner P. (2013). Cenzura w nauce – Stanisław Ossowski. W: Tegoż. Zwierciadło nauki. Mała encyklopedia polskiej nauki akademickiej. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Kleszcz R. (2011). Nauczyciel akademicki: neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie?. Etyka, 44.

Kulczycki E. (2014). Klepanie po pleckach, czyli recenzowanie po polsku. Zaczerpnięte 28 kwietnia 2019.

Lazari-Pawłowska I. (1992). Nauczyciel akademicki a głoszenie ocen. W: Tejże, Etyka. Pisma wybrane. Wrocław–Warszawa–Kraków: ZN im. Ossolińskich.

Parnas 3.1. Poradnik dla autorów prac z zakresu nauk społecznych. Toruń: Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zaczerpnięte 28 kwietnia 2019.

Pascal B. (2008). Myśli. Warszawa: Hachette.

Spinoza B. (2009). Traktat teologiczno-polityczny. Warszawa: Hachette.

Śliwerski B. (2017). Habilitacja. Diagnoza, procedury, etyka, postulaty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Twardowski K. (2011). O dostojeństwie uniwersytetu. Kronos, 1.

Weber M. (1985). Sens „wolnej od wartościowań” socjologii i ekonomii. Przeł. E. Nowakowska-Sołtan.

W: A. Chmielecki (wyb. i opr.), Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Zybertowicz A. (2013). III RP. Kulisy systemu. Warszawa: Myśli i Słowa.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-06

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Recenzje naukowe – błędy, pułapki i postulaty. (2019). Przegląd Pedagogiczny, 1, 260-268. https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.18