Kazimierz Sośnicki’s concept of national education as a contributionto the discussion about contemporary model of civic education in Poland

Authors

  • Astrid Męczkowska-Christiansen Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Ewa Zalewska Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.03

Keywords:

theory of education, philosophy of education, civic education, national education, Kazimierz Sośnicki.

Abstract

The article involves an attempt to reflect on the possibility of using the concept of national education, as
developed by Kazimierz Sośnicki, as an inspiration for discussions about the shape of civic education in
Poland. The authors make a critical reconstruction of Sosnicki’s theory of national education, referring to its
basic categories, such as: state ethos, national education and its means, the dystrophies of national education
and their consequences for development of civic competences. The concept of Sośnicki’s state education is
analyzed against the background of current challenges for civic education embedded in the democratic model
of the state

References

Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Calhoun C. (1994). Social Theory and the Politics of Identity. Oxford: Blackwell.

Devetak R. (2006). Postmodernizm. W: R. Burchill, R. Devetak (red.), Teorie stosunków międzynarodowych (s. 234-235). Przeł P. Frankowski. Warszawa: Książka i Wiedza.

Gajda J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gajdamowicz H. (1991). Teoria wychowania i nauczania Kazimierza Sośnickiego w świetle założeń pedagogiki Filozoficznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Habermas J. (1983). Teoria i praktyka. Wybór pism. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Hobbes T. (1954). Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego. Przeł. Z. Znamierowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kalbarczyk T. (2013), Między etnocentryzmem a uniwersalizmem. Jak prowadzić dialog i szukać fundamentów globalnego porozumienia?. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 1, 155-164.

Maffesoli R. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nussbaum M. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Przeł. Ł. Pawłowski. Fundacja Kultura Liberalna.

Ornstein A., Hunkins F. (1998). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356.

Sośnicki K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Tonnies F. (2008). Wspólnota i stowarzyszenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wonicki R. (2010). O potrzebie kosmopolitycznego obywatelstwa. Zoon Politicon, 1, 74-83.

Zalewska E. (2013). Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Kazimierz Sośnicki’s concept of national education as a contributionto the discussion about contemporary model of civic education in Poland. (2018). Pedagogical Review, 2, 40-50. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.03