From banal to intrusive nationalism – on Kazimierz Sośnicki’s idea of state education

Authors

  • Sylwester Zielka University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.04

Keywords:

general pedagogy, Kazmierz Sośnicki, nationalism, state education.

Abstract

The paper discusses a significant aspect of Kazimierz Sośnicki’s: idea of the state and state education. Using
a reconstruction of Sośnicki’s fundamental assumptions, the author focuses on the dangers posed to the functioning of the state and the role of education within the state by submitting it to nationalist forces and groups. Nationalism is conceived here as a group instinct different from the state ethos, which may lead to authoritarian forms of the state.

References

Balibar E. (2007). Trwoga mas. Przeł. A. Staroń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Billig M. (2008). Banalny nacjonalizm. Przeł. M. Sekerdej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Budyta-Budzyńska M. (2010). Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Castells M. (2008). Siła tożsamości. Przeł. S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gellner E. (2009). Narody i nacjonalizm. Przeł. T. Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Deklaracja Ideowa Młodzieży Wszechpolskiej. Zaczerpnięte 15 listopada 2017. Strona internetowa

Deklaracja Ideowa Obozu Narodowo-Radykalnego. Zaczerpnięte 15 listopada 2017. Strona internetowa

Goodwin B. (2014). Using Political Ideas. Chichester: Wiley.

Guérot U. (2017). Europejska wojna domowa. Przeł. B. Nowacki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Hobsbawm E. (2010). Narody i nacjonalizm po 1780 roku: program, mit, rzeczywistość. Przeł. J. Maciejewski, M. Starnawski. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Jaskułowski K. (2009). Nacjonalizm bez narodów: nacjonalizm w koncepcjach anglosaskich nauk społecznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kołakowski L. (1981). Ludobójstwo i ideologia. Aneks, 24-25, 171-188.

Pawlicki A. (2013). Co to znaczy dobry samorząd? Perspektywa ewaluacji zewnętrznej. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Sartori G. (1994). Teoria demokracji. Przeł. P. Amsterdamski, D. Ginnberg. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Scruton R. (2002). Słownik myśli politycznej. Przeł. T. Bieroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Sośnicki K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Śliwerski B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

Weber M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Przeł. D. Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Wydawnictwo Strzelec.

Znaniecki F. (1990). Współczesne narody. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

From banal to intrusive nationalism – on Kazimierz Sośnicki’s idea of state education. (2018). Pedagogical Review, 2, 51-63. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.04