Museum as a place of learning and gaining experience. Based on structural inspirations drawn from didactics by Kazimierz Sośnicki
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.05Keywords:
didactics, structuralism, museum, education, museum experience.Abstract
The paper presents the analysis of operation and processes typical for a modern museum. It shows the complexity of the institution of museum, its multiparadygmatism and diversity of the programme and educational offer against the background of structuralist issues occurring in the didactics by Kazimierz Sośnicki. Selected examples helped show the ability to employ the structural approach to the analysis of selected elements present in experience and learning in museums.
References
Abriszewski K. (2010). Wstęp. W: B. Latour, Splatając na nowo to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Wydawnictwo TAiWPN UNIVERSITAS.
Abriszewski K. (2007). Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura. Teksty Drugie, 1-2, Instytut Badań Literackich PAN, Centrum Humanistyki Cyfrowej, odczyt 3 listopada 2017.
Alexander E.P. (1996). Museums in Motion. An Introduction to the History and Functions of Museums. Walnut Creek: AltaMira Press.
Kruk J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów. Projektowanie edukacyjne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Falk J., Dierking L. (1995). Public Institutions for Personal Learning. Washington: American Assotiation of Musseums.
Hammersley M., Atkinson P. (2010). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska.
Hein G. (1998). Learning in the Museum. London: Routledge.
ICOM Poland, ICOM i muzealizacja świata. Zaczerpnięte 2 listopada 2017. Strona internetowa: http://network.icom.museum/icom-poland/
Karwasz G., Kruk J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kluszczyński R. (2010). Sztuka Interaktywna. Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Latour B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przeł. A. Derra, K. Abriszewski. Kraków: Wydawnictwo TAiWPN UNIVERSITAS.
Lévi-Strauss C. (1993). Spojrzenie z oddali. Przeł. W. Grojewski i in. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Piotrowski P. (2011). Muzeum Krytyczne. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Rubacha K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Łośgraf.
Sośnicki K. (1959). Dydaktyka ogólna. Wrocław: Zakład Narodowy im Ossolińskich.
Sośnicki K. (1963). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Sośnicki K. (1971). Strukturalizm. Ruch Pedagogiczny, 1, 678-687.
Siemieniecki B. (2009). Współczesne odniesienia koncepcji strukturalizmu w kształceniu. W: B. Siemieniecki (red.), Współczesne odniesienia edukacyjne do pedagogiki Kazimierza Sośnickiego (s. 65-68). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wenta K. (2009). Trwałe wartości poznawcze i utylitarne w dydaktyce ogólnej Kazimierza Sośnickiego. W: B. Siemieniecki (red.), Współczesne odniesienia edukacyjne do pedagogiki Kazimierza Sośnickiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.