Emerging adulthood and prosocial behavior (social action) – theoretical and empirical determinants of life attitudes of the young generation
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.09Keywords:
youth, young generation, emerging adulthood, postmodern personality, attitudes of life, attachment styles.Abstract
This paper aims to analyze the phenomena determining the way a young generation functions in the contemporary world. The present author focuses predominantly on the environment shaped by transformational cultural changes and global crisis phenomena (which is determined by characteristic features of the post-modernity phenomenon). The author makes an attempt at presenting the contemporary world in which a young generation lives, the worldviewed as the trigger for changes in the functioning of young people. From this perspective the basic factors determining the developmental problems and threats to the social functioning of young generation have been presented. The characteristics of the young generation focused on to two basic assumptions regarding: (1) forming/ development of postmodern personality and a new phase of development which is emerging adulthood and (2) failure of pro-social attitudes in human relations. The problems that young people face are analyzed in developmental and social contexts (a doubly inhospitable world). The analysis of the research results confirmed the connection between postmodern personality traits (emerging adulthood in terms of J.J. Arnett) and attitudes of life – attachment styles among young people (in terms of E. Berne, K. Bartholomew and L. M. Horowitz).
References
Arnett J.J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480.
Bańka A. (2006). Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Bańka A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań-Warszawa: Print-B, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Barthes R. (2008). Mitologie. Przeł. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Bartholomew K., Horowitz L.M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-244.
Bauman Z. (1994a). Chaos nasz powszedni. Gazeta Wyborcza, 29-30.10.
Bauman Z. (1994b). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Bauman Z. (2002). Dziesięć ważnych słów: rozmowy o Dekalogu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (1996). Etyka nowoczesna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bauman Z. (1991). Modernity and ambivalence. Ithaca, New York: Cornell University Press.
Bauman Z. (2006). Moralność w niestabilnym świecie. Poznań: Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha.
Bauman Z. (2007a). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 7-31.
Bauman Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Bauman Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Bauman Z. (2007b). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Beck U. (2004). Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności. Przeł. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Berne E. (1961). Transactional analysis in pshychotherapy. New York: Grove Press Inc.
Berne E. (1994). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Doda A. (1999). Narcyz. Nieznośna lekkość mitu. Amicus, 9-10.
Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Przeł. M. Żywicki. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Fromm E. (2008). Mieć czy być? Przeł. J. Karłowski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Fromm E. (2000). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hammarskjöld D. (1981). Drogowskazy. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Harris T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Praktyczny Przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Jędrzejko M. (2012). Młodzież poszukująca na rozdrożu, w zmieniającym się świecie (spojrzenie socjopedagogiczne). Milanówek-Warszawa: Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień.
Kwieciński Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Leppert R. (2005). Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym. W: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości (s. 87-101). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1. Podstawy psychologii (s. 67-92). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
McCrae R.R., Costa P.T.Jr. (2005). Osobowość dorosłego człowieka: perspektywa teorii pięcioczynnikowej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Rogoll R. (2010). Aby być sobą: wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sandel M.J. (1984). The procedural republic and the unencumbered self. Political Theory, 12(1), s. 81-96.
Smart B. (1998). Postmodernizm. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Wysocka E. (2009/2010). Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wysocka E. (2012). „Wschodząca dorosłość” jako rezultat kryzysu w wartościowaniu a odczuwana jakość życia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje. W: W. Furmanek (red.), Kryzys wartości. Kategoria problematyki badań w pedagogice współczesnej (s. 165-197). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.