Extracurricular and extra-school activity of middle school students – the use of leisure time

Authors

  • Ryszard Kałużny General Tadeusz Kościuszko Military University of Land Forces

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.14

Keywords:

Pedagogy, activity, extracurricular activity, extra-school activity, leisure, use of leisure time.

Abstract

n this article author undertakes issues related to manifestation of extracurricular and extra-school activities
of students of gymnasiums (middle school) located in the southern part of Lower Silesia region. The research
was carried out in 2014, on a sample of 97 students, using a method of diagnostic survey. Based on the
analysis of empirical data, author shows proportional number of students participating in free, extracurricular
activities at school and students participating in paid, extra-school activities such as private tutoring, foreign
language or music lessons. In addition, he draws attention to the prevalence of one of leisure time activities,
which was surfing the Internet. He also indicates the causes and effects of active or passive use of leisure
time by students.  

References

Badora B. (2014). Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2014/2015. Komunikat z badań CBOS, nr 147.

Bauman Z. (1997). Globalizacja, czyli komu globalizacja, a komu lokalizacja. Studia Socjologiczne, 3.

Bauman Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Przeł. J. Konieczny. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Czerkawski A. (2008). Czas wolny gimnazjalistów a zachowania ryzykowne. W: A. Czerkawski i A. Nowak (red.), Wybrane zagadnienia patologii społecznej – implikacje empiryczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Frindt-Bajson A. (2010). Zainteresowania kulturalne młodzieży w środowiskach wielkomiejskiej biedy – wstępna relacja z badań. W: A. Przecławska, A. Wiłkomirska (red.), Między nieuchronnością a możliwością – wychowanie w warunkach zmiany. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kałużny R. (2005). Kształcenie przez aktywne uczestnictwo. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych.

Kałużny R., Kałużny Ł. (2014). Wartości uznawane przez studentów studiów niestacjonarnych. Edukacja Dorosłych, 2, 175-189.

Kargul J. (2004). Czy sposób spędzania czasu przez młodzież jest tylko jej prywatną sprawą. W: Materiały konferencyjne: Teraźniejszość jako źródło wyzwań edukacyjnych. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Okoń W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Palacz J. (2012). Nowe formy wykorzystania czasu wolnego przez współczesną młodzież. W: D. Bis i in. (red.), Wychowanie wobec współczesnych przemian społeczno-kulturowych. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Pięta J. (2008). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U 2012, poz. 977).

Sillamy N. (2002). Słownik psychologii. Przeł. K. Jarosz. Katowice: Wydawnictwo Książnica.

Truszkowska-Wojtkowiak M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Zasacka Z. (2011). Czytanie dla przyjemności – podobieństwa i dystanse wśród nastolatków. W: D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Research

How to Cite

Extracurricular and extra-school activity of middle school students – the use of leisure time. (2018). Pedagogical Review, 2, 231-244. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.14