Head of the chair as the leader of a research team

Authors

  • Józef Górniewicz University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.15

Keywords:

Head of the chair, academic professor, leader of a research team, organizer of education processes in a given field of study, personality of the professor, influence on students and young researchers, scientific values formed by the professor.

Abstract

The article presents the problem of the figure of an academic teacher holding the lowest managerial position
in the university structure in the scientific and didactic division. Formal features of the leader of a research
team and his impact on the scientific environment are presented. The head of the chair performs various
functions in the academic community and is commonly an educational model for young researchers. He initiates a research process, organizes didactic work, prepares basic documentation in the field of research and studies, and represents the interests of the employees of the department before the authorities. His attitudes towards political, scientific and social values can be the subject of criticism of young researchers and students.  

References

Adorno T. (2010). Osobowość autorytarna. Przeł. M. Pańków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Aleksandrowicz J., Stawowy E. (1992). Tyle wart człowiek… Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Arystoteles (2010). Etyka wielka. Poetyka. Przeł. W. Wróblewski, H. Podbielski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bobrowski C. (1995). Wspomnienia ze stulecia. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Borowski A. (2016). O mistrzostwie w dydaktyce akademickiej. W: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki: etos i warsztat (s. 89-98). Piaseczno: Studia Lexem.

Faruga A. (red.) (2013). Olsztyn uniwersytecki: historia, wspomnienia, refleksje. Olsztyn: Stowarzyszenie Absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Janik R., Sztumski J. (2012). Socjologia organizacji. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa.

Kambureli M.T. (2002). Podręczny słownik polsko-grecki. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kołodziej-Durnaś A. (2017). Kultura organizacji. Idea i instrumentalizacja. Socjologiczne studium krytyczne. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Korczyński S. (1992). Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej. Opole: Wydawnictwo WSP.

Kreutz M. (1947). Osobowość nauczyciela – wychowawcy. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Lejman M. (1982). Osobowość nauczyciela a wyniki pracy dydaktycznej. Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Łukaszewski W. (1973). Oceny działania a wykonanie nowych zadań. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolineum.

Łukaszewski W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.

Masłyk-Musiał E. (1996). Społeczeństwo i organizacja. Socjologia organizacji i zarządzania. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Merton R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Mika S. (1996). Portret przedsiębiorcy: teoria i praktyka, sugestie rozwiązań, przykłady i ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Infor.

Mika S. (1987). Psychologia społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Olubiński A. (2002). Konflikty rodzice – dzieci. Dramat czy szansa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Pietrasiński Z. (2008). Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

Pietrasiński Z. (1973). Kierownik a stosunki międzyludzkie w zakładzie pracy. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.

Pietrasiński Z. (1979). Podstawy psychologii pracy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pietrasiński Z. (1975). Twórcze kierownictwo. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pietrasiński Z., Jaworski E. (1969). Psychologia i socjologia pracy. Zagadnienia wybrane. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.

Ratajczak Z. (1979). Psychologia organizacji. Zarys problematyki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rumiński A. (1997). Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych. Edukacja – studia, badania, innowacje, 1, 52-61.

Sedlak W. (1990). W pogoni za nieznanym. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Strelau J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Trelak J. F. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Tyszka T. (2010). Decyzje – perspektywa psychologiczna i ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Górniewicz J. (red.) (2011). Uniwersytet Warmińsko-Mazurski we wspomnieniach. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Voegelin E. (2011). Arystoteles. Warszawa: Fundacja Świętego Mikołaja.

Woroniecka G. (2008). Uwagi o normatywnej koncepcji etosu nauki. Zagadnienia Naukoznawstwa, 1(75).

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

Head of the chair as the leader of a research team. (2018). Pedagogical Review, 2, 247-259. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.15