The possibilities of tackling the problem of downloading and plagiarism among students

Authors

  • Monika Łozińska University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.16

Keywords:

plagiarism, cheating, academic dishonesty, academic teacher.

Abstract

The article discusses the phenomenon of downloading and plagiarism among students, their characteristics,
forms and shows the scale of this phenomenon in Poland. The author also discusses the multidimensional
causes of the phenomena and propose appropriate methods of prevention and counteraction. These methods
include academic staff’s actions and system activities, university-wide. However, most important are those
carried out by the academic staff, which are based on: informing, encouraging, deterrence, detection and
to punish. In terms of these general measures discussed possible behaviors and projects of a more detailed
nature

References

Bielska B. (2015). Magisterkę kupię. Sprzedawanie i kupowanie prac dyplomowych jako element studenckiej kultury nieuczciwości. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bielska B., Hoffman M. (2013). Jak wykiwać system? Raport z badania na temat ściągania i splagiatowania.

Czerepaniak-Walczak M. (red.) (2013). Fabryki dyplomów czy universitas?. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gromkowska-Melosik A. (2007). Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Miramonowicz N. (2011). Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie wyników badania ankietowego wśród studentów. E-Mentor, 5.

Niemierko B. (2006). Oszustwo egzaminacyjne. Materiały z XII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Lublin, 9-11 października 2006.

Ochrona praw autorskich w pracach dyplomowych w szkołach wyższych (2014). NIK.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 roku w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. 2011, nr 253, poz. 1520).

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 roku w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz.U. 2016, poz. 1594).

Stanisławska-Kloc S. (2009). Zasady wykorzystywania cudzych utworów: prawo autorskie i dobre obyczaje (etyka cytatu). Diametros, 19, 160-184.

Stearns L. (1992). Copy Wrong: Plagiarism, Process, Property, and the Law. California Law Review, 80, 516.

Wójcik K. (2016). Uczelnie nie będą płacić za system antyplagiatowy. Rzeczpospolita – Wydanie online. Zaczerpnięte 21 września 2017.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

The possibilities of tackling the problem of downloading and plagiarism among students. (2018). Pedagogical Review, 2, 260-270. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.16