Human capital theory – contexts of education and the labor market

Authors

  • Anna Sobczak Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.17

Keywords:

sociology of education, human capital, education, labor market, academic diploma inflation.

Abstract

The aim of the article is to reconstruct the category of human capital from the perspective of the sociology
of education. The author has attempted to confront the assumptions of the human capital theory, which
was created at the beginning of the 1960s, with the dynamics of the relationship between education and
educational background and the labor market and employment. The study presents both the genesis and the
essence of the concept of human capital and discusses the directions of its criticism. The theory of human
capital that perceives education as an investment that provides measurable benefits to individuals does not
find its confirmation in the contemporary social reality, in which there is the phenomenon of overeducation
and academic diploma inflation.

References

Bieliński T. (2016). Kapitał ludzki a innowacyjność gospodarki Chin. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bourdieu P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press.

Cichy K., Malaga K. (2007). Kapitał ludzki w modelach i teorii wzrostu gospodarczego. W: M. Herbst (red.), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Domański S.R. (1993). Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Drobny P. (2010). Kapitał ludzki – ujęcie teorii neoklasycznej i szkoły austriackiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 819, 27-44.

Herbst M. (2007). Wprowadzenie. O czym jest ta książka. W: tegoż (red.), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jarecki W. (2003). Koncepcja kapitału ludzkiego. W: Kapitał ludzki w gospodarce. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Jeran A. (2011). Edukacja najlepszą inwestycją? Absolwenci na rynku pracy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 73(3), 263-276.

Makuch M. (2009). Kapitał ludzki – próba definicji. W: D. Moroń (red.), Kapitał ludzki i społeczny. Wybrane problemy teorii i praktyki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Marques A. P. (2015). Unequal Itineraries for Graduates: A Typology of Entrance into Labour Market. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1S2), 19-26.

Melosik Z. (1994). Współczesne amerykańskie spory edukacyjne (między socjologią edukacji a pedagogiką postmodernistyczną). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mincer J. (1958). Investment in Human Capital and Personal Income Distribution. Journal of Political Economy, 66(4), 281-302.

Niklewicz-Pijaczyńska M., Wachowska M. (2012). Wiedza – Kapitał ludzki – Innowacje. Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Zaczerpnięte 13 października 2018. Strona internetowa http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/36265/edition/38633/content?ref=desc

Ogbu J.U. (1984). Investment in Human Capital: Education and Development in Stockton, California and Gwembe, Zambia. W: J. Glazier, M. Lowy, K.T. Molohon i in. (red.), Opportunity, Constraint, and Change: Essays in Honor of Elizabeth Colson. The Kroeber Anthropological Society Papers, 63, 64, 104-114.

Russell C. (2013) Human Capital Theory. W: J. Ainsworth (red.), Sociology of Education: An A-to-Z Guide, Los Angeles: SAGE Publications.

Schultz T. W. (1961) Investment in Human Capital. The American Economic Review, 51(1), 1-17.

Smith A. (2007). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sobczak A. (2018). Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego – na przykładzie społeczeństwa amerykańskiego. Studia Edukacyjne, 49, 431-445.

Tittenbrum J. (2017). Human Capital Theory and Evidence in Light of Socio-Economic Structuralism. World Scientific News, 79, 1-168.

Ueno K., Krause A. (2018). Overeducation, perceived career progress, and work satisfaction in young adulthood. Research in Social Stratification and Mobility, 55, 51-62.

Wieczorek-Szymańska A. (2010). Koncepcja kapitału ludzkiego w teorii ekonomii – przegląd wybranych podejść. Studia i Prace WNEiZ, 17, 157-170.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Debiuty naukowe

How to Cite

Human capital theory – contexts of education and the labor market. (2018). Pedagogical Review, 2, 273-283. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.17