Preschol group work model and school readiness of children to learn math in school envirioment

Authors

  • Barbara Bilewicz-Kuźnia Maria Curie-Sklodowska University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.14

Keywords:

author education, pre-school education, Froebel’s educational philosophy, school readiness, children’s mathematical competences, traditional model, alternative model

Abstract

The aim of the study was to evaluate and compare the school readiness of children who completed pre-school
education following a traditional and alternative concept, according to Friedrich Froebel approach. The
researcher was interested in: if and to what extent the model of pre-school group work differentiates children’s results in terms of mathematical knowledge and skills in general, and especially in terms of understanding number, space and time. The Scale of LPC6 (Oszwa, 2006) was used to evaluate the development of mathematical competences. Comparative studies of 90 children (45 in each group) showed that children from different settings differed significantly in the overall index of mathematical competence in favor of children who had completed pre-school education in the alternative model. The greatest differences are in the development of geometric skills, ie. the understanding of spatial relationships and arithmetic skills: the laying and solving of mathematical tasks and the number of months.

References

Andrzejewska J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bilewicz-Kuźnia B. (2014). Dar zabawy. Program wychowania przedszkolnego. Lublin: Froebel.pl.

Bilewicz-Kuźnia B. (2015). Przystosowanie psychospołeczne i współpraca rówieśnicza dzieci działających w małych grupach. W: J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.

Clemens D.H., Sarama J. (2007). Effects of a Preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks Project. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 2, 136-163.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (1997). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jeleńska L., Rusiecki A.M. (1957). Metodyka arytmetyki i geometrii w pierwszych latach nauczania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kłysewicz J. (2008). Zakres i aspekty umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich- przegląd aspektów rozumowania. W: U. Oszwa (red.), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Moroz H. (1982). Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Oszwa U. (2006). Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich. W: Doradca nauczyciela sześciolatków, z. 7. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Oszwa U., Gajownik E. (2015). Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXIV, 2, 167-176.

Skura M., Lisicki M. (2014). Myślenie matematyczne. Zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków, Liczenie i rachowanie. Cechy wielkościowe i porównywanie wielkości. Myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów. Warszawa: Wydawnictwo Raabe.

Śliwerski B. (2008). Edukacja autorska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Research

How to Cite

Preschol group work model and school readiness of children to learn math in school envirioment. (2019). Pedagogical Review, 1, 171-184. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.14