Model pracy grupy przedszkolnej a dojrzałość dzieci do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych

Autor

  • Barbara Bilewicz-Kuźnia Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.14

Słowa kluczowe:

edukacja autorska, edukacja przedszkolna, filozofia edukacyjna Froebla, dojrzałość szkolna, kompetencje matematyczne dzieci, model tradycyjny, model alternatywny

Abstrakt

Celem badań była ocena i porównanie dojrzałości do uczenia się matematyki przez dzieci siedmioletnie, które ukończyły edukację przedszkolną prowadzoną według koncepcji tradycyjnej i alternatywnej, zgodnej z podejściem Friedricha Froebla. Badacza interesowało, czy i w jakim stopniu model pracy grupy przedszkolnej różnicuje wyniki dzieci w zakresie wiedzy i umiejętności matematycznych ogólnie i w zakresie rozumienia liczby, przestrzeni i czasu. Do oceny rozwoju kompetencji matematycznych wykorzystano skalę LPC6 (Oszwa, 2006). Badania porównawcze 90 dzieci (po 45 w grupie) wykazały, iż dzieci edukowane w odmiennym modelu różniły się istotnie w zakresie ogólnego wskaźnika kompetencji matematycznych na korzyść dzieci, które zrealizowały edukację przedszkolną w koncepcji alternatywnej. Najwięcej różnic dotyczy rozwoju umiejętności geometrycznych, to jest rozumienia relacji przestrzennych, umiejętności arytmetycznych, układania i rozwiązywania zadań matematycznych oraz liczby miesięcy.

Bibliografia

Andrzejewska J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bilewicz-Kuźnia B. (2014). Dar zabawy. Program wychowania przedszkolnego. Lublin: Froebel.pl.

Bilewicz-Kuźnia B. (2015). Przystosowanie psychospołeczne i współpraca rówieśnicza dzieci działających w małych grupach. W: J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.

Clemens D.H., Sarama J. (2007). Effects of a Preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks Project. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 2, 136-163.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (1997). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jeleńska L., Rusiecki A.M. (1957). Metodyka arytmetyki i geometrii w pierwszych latach nauczania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kłysewicz J. (2008). Zakres i aspekty umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich- przegląd aspektów rozumowania. W: U. Oszwa (red.), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Moroz H. (1982). Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Oszwa U. (2006). Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich. W: Doradca nauczyciela sześciolatków, z. 7. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Oszwa U., Gajownik E. (2015). Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXIV, 2, 167-176.

Skura M., Lisicki M. (2014). Myślenie matematyczne. Zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków, Liczenie i rachowanie. Cechy wielkościowe i porównywanie wielkości. Myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów. Warszawa: Wydawnictwo Raabe.

Śliwerski B. (2008). Edukacja autorska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-23

Jak cytować

Model pracy grupy przedszkolnej a dojrzałość dzieci do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych. (2019). Przegląd Pedagogiczny, 1, 171-184. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.14