University professor as a member of scholar corporation and his moral dilemmas

Authors

  • Józef Górniewicz University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.18

Keywords:

academic teacher, professor, scholar’s moral dilemmas, professor’s ethos, models of science, values in corporations of scholars

Abstract

The article presents the image of a professor-scholar as a member of an academic corporation experiencing
everyday moral dilemmas related to both the subject of the study, the research procedure, the analysis of
research results and their presentation in the form of a scientific publication. A professor has various roles in
the academic community, as well as in the local environment, has a peculiar ethos and his moral values, as
a researcher and a lecturer, are constantly evaluated. He himself creates the cognitive values as a result of his
intellectual activity. He implements a research paradigm, a model for practicing science.

References

Balcerzak M. (2013). Planeta korporacja. Warszawa: The Facto.

Brzeziński S., Gajda J., Rzepka A. (red.) (2016). Wiedza, kapitał ludzki, gospodarka. Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Goćkowski J. (1996). Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2005). Normy ethosu nauki a realia ekologicznej pracy naukowej. Roczniki Nauk Społecznych, 33, 1.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2009). Siedem powinności zawodowych uczonego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3-4.

Gordon M. (2014). Słownik polsko-łaciński; łacińsko-polski. Wodzisław Śląski: Usługi Poligraficzne i Wydawnicze Legis.

Górniewicz J. (2001). Kategorie pedagogiczne – wyobraźnia moralna. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014). Uniwersytet jako źródło wartości kultury. Szkice filozoficzno-humanistyczne. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza Elset.

Kleszcz R. (2011). Nauczyciel akademicki; neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie. Etyka, 4.

Kloc K., Chmielewska E. (red.) (2004). Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Kożusznik B. (2002). Psychologia zespołu pracowniczego – doskonalenie efektywności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Merton R.K. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Młokosiewicz M. (red.) (2016). Kapitał ludzki – rozwój ku wartościom. Szczecin: Volumen.

Ossowska M. (1983). O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piekarski R. (2016). Osądy wartościujące w naukach społecznych i filozofii politycznej; dyskusja stanowiska Maxa Webera. Ruch Filozoficzny, 2.

Szramowski D. (2015). Kapitał ludzki w mikro i małych przedsiębiorstwach. Warszawa: Ce De Wu.

Terelak J.F. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Difin.

Trzaska F. (red.) (1989). Polska Korporacja Akademicka Welecja 1883-1988. Warszawa: PKA Welecja.

Weber M. (2004). Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Weber M. (2011). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Węgrzecki A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. W: K. Kloc, E. Chmielewska (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Wolke R. (1984). Koszty a efektywność gospodarcza. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Woźnicki J. (2007). Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego. Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.

Woźnicki J. (2008). Inwestowanie w kapitał ludzki i rozwój sektora wiedzy w Polsce. Nauka, 1.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Załęski P. (2003). Typy idealne w socjologii religii Maxa Webera. Analiza struktury kategoryzującej pole religijne. Kultura i Społeczeństwo, 1.

Znaniecki F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1997). Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Nakom.

Znaniecki F. (2011). Relacje społeczne i role społeczne; niedokończona socjologia systematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

University professor as a member of scholar corporation and his moral dilemmas. (2019). Pedagogical Review, 1, 229-246. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.18