Profesor akademicki jako członek korporacji uczonych i jego dylematy moralne

Autor

  • Józef Górniewicz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.18

Słowa kluczowe:

nauczyciel akademicki, profesor, dylematy moralne uczonego, etos profesora, modele nauki, wartości w korporacji uczonych

Abstrakt

W artykule przedstawiono obraz profesora-uczonego jako członka korporacji akademickiej przeżywającego codzienne dylematy moralne związane zarówno z przedmiotem badania, procedurą badawczą, analizą wyników badań i ich prezentacji w formie publikacji naukowej. Profesor pełni różnorodne role tak w społeczności uczelnianej, jak i w środowisku lokalnym, posiada osobliwy etos i nieustannie staje pod pręgierzem wartości moralnych w rolach badacza i wykładowcy. Sam zaś jest kreatorem wartości poznawczych, jako efektu jego działalności intelektualnej. Realizuje jakiś paradygmat badawczy, model uprawiania nauki.

Bibliografia

Balcerzak M. (2013). Planeta korporacja. Warszawa: The Facto.

Brzeziński S., Gajda J., Rzepka A. (red.) (2016). Wiedza, kapitał ludzki, gospodarka. Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Goćkowski J. (1996). Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2005). Normy ethosu nauki a realia ekologicznej pracy naukowej. Roczniki Nauk Społecznych, 33, 1.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2009). Siedem powinności zawodowych uczonego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3-4.

Gordon M. (2014). Słownik polsko-łaciński; łacińsko-polski. Wodzisław Śląski: Usługi Poligraficzne i Wydawnicze Legis.

Górniewicz J. (2001). Kategorie pedagogiczne – wyobraźnia moralna. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014). Uniwersytet jako źródło wartości kultury. Szkice filozoficzno-humanistyczne. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza Elset.

Kleszcz R. (2011). Nauczyciel akademicki; neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie. Etyka, 4.

Kloc K., Chmielewska E. (red.) (2004). Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Kożusznik B. (2002). Psychologia zespołu pracowniczego – doskonalenie efektywności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Merton R.K. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Młokosiewicz M. (red.) (2016). Kapitał ludzki – rozwój ku wartościom. Szczecin: Volumen.

Ossowska M. (1983). O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piekarski R. (2016). Osądy wartościujące w naukach społecznych i filozofii politycznej; dyskusja stanowiska Maxa Webera. Ruch Filozoficzny, 2.

Szramowski D. (2015). Kapitał ludzki w mikro i małych przedsiębiorstwach. Warszawa: Ce De Wu.

Terelak J.F. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Difin.

Trzaska F. (red.) (1989). Polska Korporacja Akademicka Welecja 1883-1988. Warszawa: PKA Welecja.

Weber M. (2004). Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Weber M. (2011). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Węgrzecki A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. W: K. Kloc, E. Chmielewska (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Wolke R. (1984). Koszty a efektywność gospodarcza. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Woźnicki J. (2007). Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego. Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.

Woźnicki J. (2008). Inwestowanie w kapitał ludzki i rozwój sektora wiedzy w Polsce. Nauka, 1.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Załęski P. (2003). Typy idealne w socjologii religii Maxa Webera. Analiza struktury kategoryzującej pole religijne. Kultura i Społeczeństwo, 1.

Znaniecki F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1997). Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Nakom.

Znaniecki F. (2011). Relacje społeczne i role społeczne; niedokończona socjologia systematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-23

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Profesor akademicki jako członek korporacji uczonych i jego dylematy moralne. (2019). Przegląd Pedagogiczny, 1, 229-246. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.18