Design in education. Methodological and practical aspects on the basis of creating space for perceptual experiences
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.06Keywords:
didactics, artefacts and objects, perception experience, design methodology, education designAbstract
This paper presents the concept of combining design and research processes into one coherent undertaking
with the goal of achieving cognitive and practical results in the sphere of education. In the proposed method,
the design process has characteristics of a research process, and together they are treated as a design
methodology with its particularities suited to the field of education. This is illustrated in the second part of the
paper with examples of science centres and Early Education Lab (LWE) complete with phase and component
description typical for their design process. A significant topic discussed in the paper is the importance of the
stage of reflection and evaluation for the future of the projects.
References
Chyła W. (2010). Kultura intensywnie mediatyzowana. Biotechnomerkantylizm, biopolityka, biowładza: doksokracja rynkowego populizmu jako efekt technomerkantylnych regulacji. W: W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska (red.), Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Karwasz G., Kruk J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kruk J. (2010). Badania projektujące i prognostyczne w pedagogice. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kruk J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów. Projektowanie edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kruk J. (2002). Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwaśnica R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu do ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Merleau-Ponty M. (1996). Widzialne i niewidzialne. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Latour B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przeł. A. Derra, K. Arbiszewski. Kraków: Universitas.
Lorenc J., Skolnick L., Berger C. (2008). Czym jest projektowanie wystaw? Przeł. U. Ruzik-Kulińska. Warszawa: ABE Dom Wydawniczy.
Pawłowski A. (2001). Inicjacje. O sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów. Kraków: Wydawnictwo ASP.
Rubacha K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Susman G., Evered R. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. W: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Thackara J. (2010). Na grzbiecie fali. O projektowaniu w złożonym świecie, tłum. Ł. Kotyński, A. Ronżewska-Kotyńska. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.