Projektowanie w edukacji. Aspekty metodologiczne i praktyczne na przykładzie tworzenia przestrzeni dla doświadczeń percepcyjnych

Autor

  • Jolanta Kruk Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.06

Słowa kluczowe:

dydaktyka, artefakty i rzeczy, doświadczenie percepcyjne, metodologia projektowania, projektowanie edukacyjne.

Abstrakt

W tekście zaprezentowana została koncepcja połączenia procesów projektowania i badania w jedno spójne
przedsięwzięcie, którego celem jest uzyskanie efektów poznawczych i praktycznych w sferze edukacji.
W proponowanym podejściu proces projektowania posiada także cechy procesu badawczego a całość ujęta
została w postaci metodologii projektowania o specyfice dostosowanej do obszaru edukacji. Ilustracją tej
propozycji są zamieszczone w drugiej części tekstu przykłady projektów centrów naukowych oraz Laboratorium Wczesnej Edukacji (LWE) wraz z opisem faz i cech charakterystycznych dla procesu ich projektowania.
Istotnym wątkiem poruszonym w tekście jest znaczenie etapu refleksji i oceny dla dalszych losów projektów

Bibliografia

Chyła W. (2010). Kultura intensywnie mediatyzowana. Biotechnomerkantylizm, biopolityka, biowładza: doksokracja rynkowego populizmu jako efekt technomerkantylnych regulacji. W: W. Chyła, M. Kamińska, P. Kędziora, M. Kosińska (red.), Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Karwasz G., Kruk J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kruk J. (2010). Badania projektujące i prognostyczne w pedagogice. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kruk J. (2008). Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów. Projektowanie edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kruk J. (2002). Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwaśnica R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu do ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Merleau-Ponty M. (1996). Widzialne i niewidzialne. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Latour B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przeł. A. Derra, K. Arbiszewski. Kraków: Universitas.

Lorenc J., Skolnick L., Berger C. (2008). Czym jest projektowanie wystaw? Przeł. U. Ruzik-Kulińska. Warszawa: ABE Dom Wydawniczy.

Pawłowski A. (2001). Inicjacje. O sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów. Kraków: Wydawnictwo ASP.

Rubacha K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Susman G., Evered R. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. W: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Thackara J. (2010). Na grzbiecie fali. O projektowaniu w złożonym świecie, tłum. Ł. Kotyński, A. Ronżewska-Kotyńska. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-21

Jak cytować

Projektowanie w edukacji. Aspekty metodologiczne i praktyczne na przykładzie tworzenia przestrzeni dla doświadczeń percepcyjnych. (2018). Przegląd Pedagogiczny, 1, 85-95. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.06