The axiological contexts of the public sphere weakness
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.03Keywords:
pedagogical axiology, democracy, civic competencies, citizenship, populism, public sphere, social stereotypeAbstract
The article presents a thesis statement that many conditions of the public sphere weakness should be explored in the field of axiology. The public sphere weakness is manifested, among others, in the presence of populism, manipulation and indoctrination. The negative effects of these phenomena are various social stereotypes and the occurrence of the so-called hypocritical society (Wojciech Chudy) or disinformation society (Marian Golka). All of this in turn indicates a low level of political culture of many citizens (Edmund Wnuk-Lipinski), which is primarily conditioned by the lack of civic competencies. The negative phenomena for a democracy are analyzed in the axiological context; as the basis for the analysis, the statement of values made by Leon Dyczewski has been adopted.
References
Canovan M. (2007). Polityka dla ludzi. Populizm jako ideologia demokracji. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Chimiak G. (2004). Motywacje społeczników działających w organizacjach pozarządowych w Polsce. Próba typologii. W: P. Gliński, B. Lewenstein i A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego. III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie. Warszawa: Wyd. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Chudy W. (2003). Indoktrynacja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
Chudy W. (2007). Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 1. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Dyczewski L. (2001). Miejsce i funkcje wartości w kulturze. W: L. Dyczewski (red.), Kultura w kręgu wartości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Dziubka K. (2001). Teoria demokratycznej obywatelskości – zarys problemu. W: W. Bokajło, K. Dziubka (red.), Społeczeństwo obywatelskie. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Filipowicz S. (2007). Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Golka M. (2008). Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Grabowska B. (2011). Samotny egoista czy odpowiedzialny obywatel? Rozważania na temat liberalnego ideału człowieka i obywatela. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.
Koczanowicz L. (2011). Lęk nowoczesny. Eseje o demokracji i jej adwersarzach. Kraków: Wyd. „Universitas”.
Kosyrz Z. (2004). Manipulacja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
Kowalczyk S. (2001). U podstaw demokracji. Zagadnienia aksjologiczne. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Kowalczyk S. (2007). Ontologiczno-aksjologiczne podstawy społeczeństwa obywatelskiego. W: E. Balawajder (red.), Społeczeństwo obywatelskie. Modele teoretyczne i praktyka społeczna. Lublin: Wyd. KUL.
Lewicka M. (2009). Czy jesteśmy racjonalni? W: M. Kofta i T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Łukaszewski W., Doliński D., Maruszewski T. i Ohme R. (2009). Manipulacja. Sopot: Wyd. „Smak Słowa”.
Macedo S. (1995). Cnoty liberalne. Kraków: Wyd. „Znak”.
Mair P. (2007). Demokracja populistyczna a demokracja partyjna. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Mény Y., Surel Y. (2007). Zasadnicza dwuznaczność populizmu. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Mouffe C. (2005). Paradoks demokracji. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Nowak E. (2009). Ile znaczą kompetencje moralno-dyskursywne dla demokracji? W: K.M. Cern, P.W. Juchacz i E. Nowak (red.), Etyka życia publicznego. Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Nowak E., Cern K.M. (2008). Ethos w życiu publicznym. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Ossowska M. (1992). Wzór demokraty. Cnoty i wartości. Lublin: Instytut Wydawniczy „Daimonion”.
Papadopoulos Y. (2007). Populizm, demokracja i współczesny model rządzenia. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Pietrzyk-Reeves D. (2012). Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.
Popowicz E. (2009). Manipulacja. W: S. Jedynak, J. Kojkoł (red.), Encyklopedia filozofii wychowania. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Branta”.
Przybylska E. (2014). Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny. Istota – badania – teorie – obrazowanie – działania. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.
Przyszczypkowski K. (1999). Edukacja dla demokracji. Strategie zmian a kompetencje obywatelskie. Toruń-Poznań: Wyd. „Edytor”.
Reykowski J. (2007). Rozwiązywanie sprzeczności ideologicznych i sprzeczności interesów w grupach społecznych – teoria i badania. W: J. Reykowski (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej. Warszawa: Wyd. SWPS „Academica”.
Shapiro I. (2006). Stan teorii demokracji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Solarczyk-Ambrozik E. (2004). Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
Szacki J. (2007). Wstęp. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Sztumski J. (2004). Opinia publiczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.
Szymczak W. (2007). Znaczenie wartości w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego. W: E. Balawajder (red.), Społeczeństwo obywatelskie. Modele teoretyczne i praktyka społeczna. Lublin: Wyd. KUL.
Taggart P. (2007). Populizm i patologie polityki przedstawicielskiej. W: Y. Mény, Y. Surel (red.), Demokracja w obliczu populizmu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Taylor C. (2010). Nowoczesne imaginaria społeczne. Kraków: Wyd. „Znak”.
Wiłkomirska A. (2013). Wiedzieć i rozumieć aby być obywatelem. Studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Wnuk-Lipiński E. (2008). Socjologia życia publicznego. Warszawa: Wyd. Naukowe „Scholar”.
Wysocka E. (2006). Stereotyp społeczny. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.