Emotions and edutainment, more questions than answers

Authors

  • Joanna Anioł Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.04

Keywords:

edutainment, learning from the mass media, persuasive nature of narration, sociology of emotion

Abstract

Edutainment (education-entertainment) is an educational paradigm that has already been used for decades. However, systematic research work conducted on the effectiveness of education-entertainment and persuasive
nature of the narrative has been  realized since recently. In research on edutainment and learning from the
mass media, the quantitative methods have generally been used. The article is a juxtaposition of the theory of edutainment and sociology of emotions pointing at the existing ambiguities in the field of edutainment research. The author of the article has also indicated limitations of the analyses to date resulting from the adopted research methodology.

References

Barbalet J.M. (2004). Emotion, Social Theory and Social Structure. A Macrosociological Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Czerner A., Nieroba E. (2011). Wybrane nurty teoretyczne w socjologii emocji. W: A. Czerner, E. Nieroba (red.), Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.

Falkowski A., Maruszewski T., Nęcka E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. I. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fleming E. (1974). Unowocześnienie systemu dydaktycznego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Harris R.J. (2004). A Cognitive Psychology of Mass Communication. New Jersey-London-Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Klebaniuk J. (2002). Efekt kultywacji u polskich telewidzów. W: W. Jakubowski, E. Zierkiewicz (red.), Edukacyjne konteksty kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kołodziejczyk A. (2007). Teoria kultywacji w badaniu skutków oglądania telewizji. W: D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania. Kraków: Wyd. „Impuls”.

Konecki K.T. (2014). Socjologia emocji według Thomasa Scheffa. W: K.T. Konecki, B. Pawłowska (red.), Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Kozłowski T. (2006). Ułuda racjonalności? O emocjonalnych podstawach społecznego funkcjonowania człowieka. Kultura i Społeczeństwo, 1-2.

Lutz A.C. (2012). Emocje, rozum i wyobcowanie. Emocje jako kategoria kulturowa. W: M. Rajtar, J. Straczuk (red. nauk.), Emocje w kulturze. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury.

Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. I. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Moyer-Gusé E. (2008). Toward a Theory of Entertainment Persuasion: Explaining the Persuasive Effects of Entertainment – Education Messages. Communication Theory, 18.

Moyer-Gusé E., Nabi L.R. (2010). Explaining the Effects of Narrative in an Entertainment Television Program: Overcoming Resistance to Persuasion. Human Communication Research, 36.

Murphy S.T., Frank L.B., Moran M.B., Patnoe-Woodley P. (2011). Involved, Transported, or Emotional? Exploring the Determinants of Change in Knowledge, Attitudes, and Behavior in Entertainment-Education. Journal of Communication, 61.

Okoń W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Papa M.J., Singhal A., Law S., Pant S., Sood S., Rogers E.M., Shefner-Rogers C.L. (2000). Entertainment-Education and Social Change: An Analysis of Parasocial Interaction, Social Learning, Collective Efficacy, and Paradoxal Communication. Journal of Communication, Autumn.

Pawlik W. (2011). O emocjach związanych z łamaniem norm moralnych i religijnych. W: A. Czerner, E. Nieroba (red.), Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.

Pawłowska B. (2014). Emocje społeczne w teorii Theodore’a Kempera. W: K.T. Konecki, B. Pawłowska (red.), Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Scherke K., Sociology of emotions. Zaczerpnięte 22 czerwca 2015. Strona internetowa http://www.eolss.net/sample-chapters/c04/e6-99a-11.pdf

Simlat-Żuk B. (2012). Emocje jako przedmiot badań socjologicznych. W: A. Figiel, Ł. Rogowski (red.), W tym szaleństwie jest metoda. Jak można badać społeczeństwo? Poznań: Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Slater M., Rouner D. (2002). Entertainment-Education and Elaboration Likelihood: Understanding the Processing of Narrative Persuasion. Communication Theory, 22.

Szczepański M.S. (2011). Zainteresowanie emocjami w myśli społecznej. W: A. Czerner, E. Nieroba (red.), Studia z socjologii emocji. Podręcznik akademicki. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.

Turner J.H., Stets J.E. (2009). Socjologia emocji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Zalewski A. (2003). Film i nie tylko: kognitywizm, emocje, reality show. Kraków: Universitas.

Downloads

Published

2018-03-25

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Emotions and edutainment, more questions than answers. (2018). Pedagogical Review, 2, 67-77. https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.04