Social (dis)trust towards parents’ educational independence in homeschooling

Authors

  • Emilia Mazurek University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.06

Keywords:

educational activity, homeschooling, parents, independence, trust

Abstract

Homeschooling is becoming more popular, but for some people it still seems to be something new or even
exotic. Parents’ educational independence in homeschooling is a crucial element. The article shows how society may and indeed relates to this issue regarding law, social media or behavior. 

References

Bartosik P. (2009). Edukacja domowa własnych dzieci, Edukacja i Dialog, 2.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa. Gdańsk: GWP.

Budajczak M. (2004a). Historyczne „wymiary” edukacji domowej. W: K. Jakubiak, M. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od VIII do XX w. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Budajczak M. (2006). Edukacja domowa w Polsce. Dokonania i wyzwania. Ethos, 3.

Ciechanowska D. (2002). Koncepcja „home schooling” – alternatywa współczesnej szkoły. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 18.

Dueholm N. (2004). Obyś cudze dzieci uczył: rodzice jako nauczyciele – niewykorzystane bogactwo. Najwyższy Czas, 18.

Dzierzgowska I. (2000). Rodzice w szkole. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Giddens A. (2012). Socjologia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Illich I. (1976). Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa: PIW.

Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Małek E. (2010). Zalety i wady edukacji domowej w świadomości studentów Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej. Niepublikowana praca licencjacka. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Marek E. (2010). Edukacja domowa w wybranych krajach na początku XXI wieku. W: B. Grzeszkiewicz (red.), Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin: Wyd. Volumina.pl Daniel Krzanowski.

Meighan R. (2000). Learning From home – based education. An Educational Now Special Report, Educational. Nottingham: Heretics Press.

Możdżeń S.I. (2000). Historia wychowania 1918-1945. Kielce: Wyd. Stachurski.

Okoń W. (1981). Słownik pedagogiczny (hasło: Edukacja). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Olszewska B. (2007). Przeszłość i przyszłość edukacji domowej. W: T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej. T. 2. Szczecin: Wyd. Print Group – Daniel Krzanowski.

Parafiniuk-Soińska J. (1976). Struktura i efekty samodzielnego studiowania. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Parafiniuk-Soińska J. (1988). Samodzielne uczenie się w procesie dydaktycznym. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Pieter J. (1968). Samodzielność w uczeniu się. Chowanna, 1.

Sztompka P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wyd. Znak.

Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wyd. Znak.

Świrko-Pilipczuk J. (1999). Samodzielność jako cel i zasada kształcenia oraz przedmiot świadomości nauczycieli. W: K. Denek, F. Bereźnicki (red.), Dydaktyka w dobie przemian edukacyjnych. Szczecin: Zachodniopomorskie Centrum Edukacyjne.

Świrko-Pilipczuk J. (2001). Usamodzielnianie w praktyce edukacyjnej. W: K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk J. (red.), Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Szczecin: Wyd. Kwadra.

Świrko-Pilipczuk J. (2002). Samodzielność ucznia w procesie kształcenia w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym. W: K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Szczecin: Wyd. Kwadra.

Świrko-Pilipczuk J. (2011). Samo-dzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka – implikacje pedagogiczne. Szczecin: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Zapol Dmochowski.

Toulemont R. (1989). Społeczeństwo ludzkie. W: Z. Krasnodębski (red.), Fenomenologia i socjologia. Zbiór tekstów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wiewior A. (2003). Uwaga na entuzjazm. W drodze, 11.

Wlazło M. (2011). Tożsamości i różnice. Inny w wybranych kontekstach analizy socjopedagogicznej. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Wódz J. (2000). Socjologia dla prawników i politologów. Warszawa: Wyd. Prawnicze PWN.

Zakrzewska M. (2013). Rola wychowawcza matki w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zakrzewski P.M. (2013). Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Ziętek M. (2013). Rodzina Romeike może zostać w USA

Downloads

Published

2018-03-25

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Social (dis)trust towards parents’ educational independence in homeschooling. (2018). Pedagogical Review, 2, 88-102. https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.06