School as a civic education project

Authors

  • Jolanta Nowak Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.11

Keywords:

preschool education, learning organization, parent participation, diagnostic testing, school selection criteria, areas for change in the school

Abstract

The subject of the study was an education model based on participation of students, parents and teachers in the learning organization. In 2013, diagnostic testing was conducted with the use of class survey among parents of five- and six-year-old children, focused on determination of a parent’s vision of school education and hierarchy of its selected components. Quantitative and qualitative analysis was conducted on empirical data regarding necessary – according to parents – changes in the present school and criteria that guide them during selection of school for their children. Test results indicate the need of strengthening the actual role of children in the education system and building partnership by including them into educational, organizational and didactic activities.

References

Bauman Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wyd. Literackie.

Gołębniak D. (2003). Szkoła wspomagająca rozwój. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Hart R.A. (1992). Children’s participation. From tokenism to citizenship. Florencja: Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF.

Polak K. (2013). Integracja rodziców i nauczycieli jako przykład edukacyjnej iluzji. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rasfeld M., Breidenbach S. (2015). Budząca się szkoła. Słupsk: Wyd. Dobra Literatura.

Schulz R. (1992). Szkoła, instytucja, system, rozwój. Toruń: Wyd. Edytor.

Senge P. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency.

Senge P. (2012). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Wolters Kluwer SA.

Śliwerski B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śliwerski B. (2011). Krytycznie o polityce oświatowej MEN negującego demokratyzację oświaty publicznej w III RP. Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (14).

Downloads

Published

2018-03-25

Issue

Section

Research

How to Cite

School as a civic education project. (2018). Pedagogical Review, 2, 162-172. https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.11