Death in The Hunger Games. Literary images of values and emotions
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.12Keywords:
sociology of emotions, literature for young people, socialization, fantasy literature, deathAbstract
The article describes emotions associated with death and dying on the basis of a popular book by Suzanne
Collins entitled The Hunger Games. The text can be perceived as an interdisciplinary one, as it links literature, pedagogy and sociology, and the main category is the social perception of emotions. It seems that descriptions of death are very interesting issues for young people. A qualitative analysis of The Hunger Games constitutes the research part of the text.
References
Adorno T. (1992). Dialektyka negatywna. Warszawa: PWN.
Janowski A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Ariès P. (2001). Człowiek i śmierć. Warszawa: Aletheia.
Bettelheim B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach w baśniach. Warszawa: W.A.B.
Binder P., Palska H., Pawlik W. (red.) (2009). Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFS PAN.
Binnebesel J. (2013). Tanatopedagogika w doświadczaniu wielkowymiarowości człowieka i śmierci. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Collins S. (2012). Igrzyska śmierci. Kraków: Media Rodzina.
Döbert R., Habermas J., Nunner-Winkler G. (1993). Zarys socjopsychologicznej koncepcji rozwoju tożsamości „Ja”. Wprowadzenie. Przegląd Socjologiczny, XLII, 9-30.
Dudzik W. (2005). Karnawały w kulturze. Warszawa: Wyd. Sic!
Eagleton T. (2014). Jak czytać literaturę. Warszawa: Altheia.
Ernst K. (1991). Szkolne gry uczniów. Warszawa: WSiP.
Giddens A., Sutton P. (2014). Socjologia kluczowe pojęcia. Warszawa: PWN.
Griswold W. (2013). Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie. Warszawa: PWN.
Goffman E. (2008). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Aletheia.
Goodman N. (1997). Wstęp do socjologii. Poznań: Zysk i S-ka.
Goodwin J., Jasper J.M., Pollettta F. (2004). Emotional Dimensions of Social Movements. W: D.A. Snow, S.A. Sule, H. Kriesi (red.), The Blackwell Companion to Social Movements, Unitet Kongdom: Balckwell Publishing, s. 433-458.
Jaworska-Witkowska M. (2009). Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Impuls.
Krawczyk E. (2001). Literatura i społeczeństwo. Wokół problematyki socjologii literatury. Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, XXVI.
Marański J. (1989). Wprowadzenie do socjologii moralności. Lublin: Wyd. KUL.
Matuchniak-Krasulska A. (2009). Zachwyt i oburzenie – o emocjach w sztuce. Studium socjologiczne. W: P. Bindera, H. Palska, W. Pawlik (red.), Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFS PAN.
Matuchniak-Krasulska K. (2011). O emocjach w sztuce. Szkic socjologiczny. W: A. Czerner, E. Nieroba, Studia z socjologii emocji. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
Możdżyński T. (2009). Emocje sztuki współczesnej. W: P. Binder, H. Palska, W. Pawlik (red.), Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFS PAN.
Pawlik W. (2009). Emocje jako tworzywo sztuki bestselerowej. W: P. Binder, H. Palska, W. Pawlik (red.), Emocje a kultura i życie społeczne. Warszawa: IFS PAN.
Skowera M. (2013). „Mała syrena nie czuła wcale śmierci”. O tanatologicznych aspektach baśni Jana Christiana Andersena. W: B. Grabska (red.), Śmierć w zwierciadle humanistyki. Poznań: Nowa Humanistyka.
Sławiński J. (1998). Dzieło – Język – Tradycja. Kraków: Universitas.
Szymański M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls.
Tillmann K-J. (2013). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: PWN.
Turner J.H., Stets J. (2009). Socjologia emocji. Warszawa: PWN.
Wierzbicka A. (2012). Język i metajęzyk: kwestie kluczowe w badaniach nad emocjami. W: M. Rataj, J. Straczuk (red.), Emocje w kulturze. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.
Witkowska M. (2009). Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Impuls.