How to damage of science and humanities for beginners or one more version of Kopernik-Gresham law

Authors

  • Paweł Piotrowski University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.17

Keywords:

pedagogy of culture, higher education, inflation of scientific value, institutional science and humanities, Kopernik-Gresham law, sociology of knowledge

Abstract

The well known Kopernik-Gresham law describes some phenomenon of pushing out from monetary market
some balanced coins by coins which are worse, defective or falsified. This paper presents some attempt to
read out, in the context of these law, some phenomenon and tendencies growed beside of institutional sciences and humanities, and also inside this area. There are some tendencies and phenomenon which contribute to specifically inflation of scientific activity’s meaning, to diminish of science’s seriousness, and to reducing its culture-creating role. The article contains also some proposals, however probably extremely difficult to practical realization, to some system counteraction such particular effects and to defense of sciences and humanities in the face of danger of massy damage in some important aspect.

References

Borońska-Piotrowska A. (2014). Pan Hilary i wartości w nauce instytucjonalnej. W: J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Katedra UNESCO UWM w Olsztynie – w dwudziestolecie funkcjonowania. Zbiór tekstów. Olsztyn: Katedra UNESCO UWM.

Górniewicz J. (2015). Cykliczne zagrożenie – reifikacja uniwersytetu. Problem relacji władzy ze środowiskiem akademickim na przełomie XX i XXI wieku. W: J. Górniewicz (red.), Walidacja a system szkolnictwa wyższego. Stare problemy w nowych aranżacjach słownych i aksjologii. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014). Uniwersytet jako źródło wartości kultury. Szkice filozoficzno-humanistyczne. Warszawa-Olsztyn: Wyd. ElSet.

Grobler A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Wyd. Znak i Aureus.

Kindelberger Ch.P. (1990). Economic Laws and Economic History. Cambridge: Cambridge University Press.

Kozyr-Kowalski S. (2005). Uniwersytet a rynek. Poznań: Wyd. UAM.

Nalaskowski A. (2011). Nauka w stylu pop. Rzeczpospolita

Piotrowski P., Górniewicz J. (2015). Pedagogika kultury i postkultury. Idee i przemiany kulturowe. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.

Piotrowski P. (2013). Nauka i szkolnictwo wyższe. Pytanie o wzajemny związek. W: J. Górniewicz, P. Piotrowski, M. Warmiński (red.), Szkolnictwo wyższe. Przekroje współczesnych problemów. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.

Piotrowski P. (2012). Wybrane fenomeny wyższej edukacji w pejzażu ponowoczesnym. W: J. Górniewicz (red.), Między ideałem a codziennością. Wybrane współczesne konteksty szkolnictwa wyższego. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.

Raczkowska B., Pedynkowska M., Jaworek M. (2014). Wyścig szczurów? Zarys problemów edukacji doktorantów. W: J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Katedra UNESCO UWM w Olsztynie – w dwudziestolecie funkcjonowania. Zbiór tekstów. Olsztyn: Katedra UNESCO UWM.

Sawczuk W. (2009). Etos pedagogów/nauczycieli akademickich – między akademickim sacrum a rynkowym profanum. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Such J., Szcześniak M. (1999). Filozofia nauki. Poznań: Wyd. UAM. Zaworska-Nikoniuk D. (2014). Etos naukowca, uniwersytetu i studenta w społeczeństwie późnonowoczesnego konsumeryzmu. W: J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Katedra UNESCO UWM w Olsztynie – w dwudziestolecie funkcjonowania. Zbiór tekstów. Olsztyn: Katedra UNESCO UWM.

Znaniecki F. (1984). Społeczne role uczonych a historyczne cechy wiedzy. W: F. Znaniecki, Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2018-03-25

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

How to damage of science and humanities for beginners or one more version of Kopernik-Gresham law. (2018). Pedagogical Review, 2, 254-272. https://doi.org/10.34767/PP.2016.02.17