Lifelong guidance as a new challenge for education

Authors

  • Anna Kławsiuć-Zduńczyk Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.13

Keywords:

adulteducation, competence, formal,nonformalandinformal learning, lifelongguidance, lifelong learning (LLL), risk society

Abstract

The article presents the newest trends in guidance – lifelong guidance which close correspond with lifelong learning concept. Guidance had been analysed in the context of contemporary educational and professional changes. The main question in the article is what is the life long guidance‘s role in the process of adult education.

References

Alheit P. (2002). „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(18).

Beck U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Illeris K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

Jarvis P. (2013). Learning form everyday life. W: P. Jarvis (red.), The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London, New York: Routledge. Taylor & Francis Group.

Kławsiuć-Zduńczyk A. (2014). Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Malewski M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w Andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Melosik Z. (2004). Edukacja a stratyfikacja społeczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Teusz G. (2009). Poradnictwo biograficzne w aspekcie teorii krytycznych wydarzeń życiowych. W: A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Lifelong guidance as a new challenge for education. (2015). Pedagogical Review, 2, 140-145. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.13