Fear in times of war and anxiety in education
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.02Keywords:
general pedagogy, mental well-being, anxiety, school achievements, coping strategies, stress, war conditionsAbstract
In the context of the challenges posed by war and stress, education emerges as a crucial instrument for children and young people to navigate difficulties and foster development despite adverse circumstances. This article examines various facets of the impact of war on the educational process, including alterations in learning methods, psychological effects on students and educators, and the development of stress coping strategies. Children are compelled to confront anxiety, instability, and conditions such as anxiety disorders and post-traumatic stress disorder. The necessity for psychological support for children and the adaptation of educational programs to wartime conditions is highlighted. While education can facilitate the integration and development of children, it necessitates the modification of methods and resources
to meet the specific needs of students during periods of conflict. The article also provides recommendations for actions that schools and universities can implement to support students during times of hardship and promote their overall mental well-being
References
Білоус C. [Bilous] (2023). Чверті громадян може знадобитись допомога: як війна впливає на психічне здоров’я українців [Jedna czwarta obywateli może potrzebować pomocy: jak wojna wpływa na zdrowie psychiczne Ukraińców].
Вишнякова О. [Vyshniakova] (2023). Освіта під час війни: що змінилося і як це вплине на майбутнє дітей [Edukacja w czasie wojny: co się zmieniło i jak wpłynie to na przyszłość dzieci].
БукІнфо (2023). Як війна впливає на якість освіти: результати опитування [Jak wojna wpływa na jakość edukacji].
Крижний А. [Kryzhnyj] (2024). За кордоном через війну майже 5 мільйонів українців: значна частина може не повернутися [Prawie 5 milionów Ukraińców z powodu wojny przebywa za granicą: znaczna część może nie wrócić].
Троян І. [Trojan] (2022). Стрес у війну: як допомогти собі та дітям [Stres na wojnie: jak pomóc sobie i swoim dzieciom].
Троян І. [Trojan] (2023). Стрес від війни погіршує запам’ятовування: як тренувати свій мозок та чи допоможе в цьому зубріння віршів [Stres wojenny pogarsza zapamiętywanie: jak ćwiczyć mózg i czy wkuwanie wierszy w tym pomoże].
Akanpaadgi E., Binpimbu F. i Kuuyelleh E. (2023). The impact of stress on students’ academic performance. Eureka: : Journal of Educational Research, 2(1), 60–67. https://doi.org/10.56773/ejer.v2i1.17
Missouri Department of Mental Health (2005). After a Crisis: Helping Young Children Heal. Zaczerpnięte 3 września 2024 roku.
Bankier.pl (2024). Ze szkół zniknęła połowa uczniów i uczennic z Ukrainy. Raport: Nie wiemy, co dzieje się.
Bobryk A. i Kochan I. (2023). Między integracją i asymilacją. Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach. W: E. Czykwin i I. Kochan (red.), Człowiek w przestrzeni życia społecznego (s. 71–85). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Concern worldwide US (2023). How does war affect education? The consequences of conflict meeting the classroom.
Cygonik G. (2024). Obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy. Są ustalenia ministerstw edukacji obu państw.
D’Agostino A., Spagnolo F.S. i Salvati N. (2022). Studying the relationship between anxiety and school achievement: evidence from PISA data. Statistical Methods & Applications, 31, 1–20. https://doi.org/10.1007/s10260-021-00563-9
Editorial Team (2022). Education in times of war. On Education. Journal for Research and Debate, 5(15). https://doi.org/10.17899/on_ed.2022.15.0
Eurostat (2023). More than 4.2 million people under temporary protection.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (2022). Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce.
Grzybowski P. (2023). Szkoła różnorodna kulturowo w Polsce. Doświadczenia bydgoskich nauczycieli w pierwszym okresie wojny w Ukrainie. Edukacja Międzykulturowa, 2(21), 177–189. https://doi.org/10.15804/em.2023.02.12
Jurek K., Betlej A. i Niewiadomska I. (2022). Proces integracji społecznej dzieci ukraińskich w polskim systemie oświaty. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kacprzak I. (2023). Ile dzieci z Ukrainy jest w polskich szkołach i przedszkolach? Poznaliśmy dane. Zaczerpnięte 24 listopada 2023 roku.
Kaja B. (1997). Lęk przed niepowodzeniem a wyuczona bezradność. Forum Psychologiczne, 2(2), 63–74.
Kraag G., Zeegers M.P., Kok G. i in. (2006). School programs targeting stress management in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of School Psychology, 44(6), 449–472. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.07.001
Krawczak A. (2022). Sytuacja dzieci ukraińskich w Polsce. O zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. W: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce (s. 356–375).
Lunov V., Maksymenko S., Matiash M. i in. (2023). Ukrainian syndrome. How Ukrainian youth understands the new norm of life and relates to learning in face to 2022-Full-scale Russian invasion. SSRN.
Mapujpomoc.pl (2024). Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji – raport CEO.
Markowska-Manista U. i Owczarenko O. (2024). „W mojej głowie wojna” – interwencje kryzysowe w zakresie wsparcia psychologicznego kierowane do dzieci z doświadczeniem migracji z Ukrainy w sytuacji zagrożenia. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 23(2), 108–147.
Op.ua (2020). Віра чи зневіра: що відчувають українські підлітки? [Wiara czy niewiara: co czują ukraińskie nastolatki?]. Zaczerpnięte 10 stycznia 2024 roku.
Otręba A. (2024). Od września dzieci z Ukrainy zostają objęte obowiązkiem edukacji w polskich szkołach. Czy placówki są gotowe? Fakty TVN. Zaczerpnięte 27 sierpnia 2024 roku.
Pascoea M.C., Hetrickc S.E. i Parker A.G. (2020) The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 104–112. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1596823
Popow M. (2023). Międzykulturowe uczenie się w doświadczeniu polskich nauczycieli po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 r. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 25, 2(94), 65–87. https://doi.org/10.34862/tce/2023/11/05/km-kcta
Półtorak M. (2018). Stres szkolny – skala problemu i jego symptomatologia w postrzeganiu uczniów. doniesienia z badań. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 47–58. https://doi.org/10.5604/01.3001.0011.7281
Sawyer S.M., Afifi R.A., Bearinger L.H. i in. (2012). Adolescence: A foundation for future health. The Lancet, 379(9826), 1630–1640. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60072-5
Shahzad W.A. (2021). Evaluating the influence of anxiety and depression on academic performance in high school students.
Testportal.gov.ua (2023). PISA-2018: Україна в центрі уваги. Zaczerpnięte 7 listopada 2023 roku.
UNICEF (2023). Дитинство під час війни [Dzieciństwo w czasie wojny]. Zaczerpnięte 7 lipca 2023 roku.
Walczak B. i Wielecki K. (2024). „My z wami” – uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskich szkołach w świetle badań jakościowych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 23(2), 148–170.
War Childhood Museum Ukraine (2024). Вплив війни на психічне здоров’я дітей [Wpływ wojny na zdrowie psychiczne dzieci]. Zaczerpnięte 1 czerwca 2024 roku.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.