Overprotection of a child: errors of idealization, substitution and submission to the child and the development of a dependent personality
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.10Keywords:
overprotection, dependent personality, model curve fittingAbstract
This study focuses on the role of overprotective parents in the formation of a dependent personality in children, focusing on three specific parenting errors: idealization, substitution, and compliance. The aim of the study was to understand how these specific parenting behaviors affect the development of a personality trait known as Passivity (Beta minus), which is characterized by high levels of neuroticism, low extraversion, and closure to experience. The analysis was based on a retrospective study conducted on a group of 402 women with an average age of 34. The respondents answered questions about the parenting errors of their parents and their own personality traits. The findings indicate that women who experienced the above-mentioned parenting errors from their parents in childhood, as adults, present stronger Passivity (Beta minus) traits, which is typical of a dependent personality. The empirical data support the theoretical assumptions that children raised in overprotective conditions are more likely to develop dependent personality traits.
References
Aranowska E. (1989). Wskaźniki bliskości dowolnej krzywej do krzywej modelowej. Psychologia Matematyczna, 3, 99–114.
Aranowska E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: Studio 1.
Bugental D. i Happaney K. (2000). Parent-child interaction as a power contest. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(3), 267–282. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(99)00038-6
Chłopkiewicz M. (1975). Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych u dzieci zahamowanych w świetle analizy behawioralnej. W: M. Kościelska (red.), Przyczyny i patomechanizmy zaburzeń rozwoju dzieci (s. 5–34). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Drabikowski M. (red.) (1992). Wstęp do bioenergetyki. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.
Elder J., Hill T., Miner G. i in. (2012). Practical Text Mining and Statistical Analysis for Nono-structured Text Data Application. Oxford: Elsevier.
Gurycka A. (1977). Aktywność i aktywizacja społeczna. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Gurycka A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Konarski R. (2009). Modele równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Millon T. i Davis R. (1996). Disorders of Personality: DSM-IV and Beyond (2nd ed.). New York: John Wiley and Sons.
Nowak S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Shugar G.W. (1989). Małe dziecko w sytuacji dwupodmiotowej: jak powstaje i na czym polega struktura Działanie Wspólne? W: A. Gurycka i M. Kofta (red.), Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. Wychowanek jako podmiot działań (s. 65–95). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Strus W., Cieciuch J. i Rowiński T. (2014). The circumplex of personality metatraits: A synthesizing model of personality based on the big five. Review of General Psychology, 18(4), 273–286. https://doi.org/10.1037/gpr0000017
Szymańska A. (2016). Problematyka hierarchiczności – wyprowadzanie metacech w modelach SEM. Studia Psychologiczne, 1, 65–84.
Szymańska A. (2017). Wykorzystanie analizy skupień metodą data mining do wykreślania profili osób badanych w badaniach psychologicznych. Studia Psychologiczne, 55(1), 25–40.
Szymańska A. (2023). Przemoc wobec dziecka: błędy agresji, obojętności oraz ulegania a kształtowanie się osobowości antyspołecznej u kobiet. Studia z Teorii Wychowania, 42(1), 147–164. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3430
Szymańska A. i Aranowska E. (2016). Błąd w wychowaniu. W stronę weryfikacji teorii Antoniny Guryckiej. Warszawa: Liberi Libri.
Winterhoff P. (1997). Sociocultural promotions constraining children’s social activity: Comparisons and variability in the development of “friendships.” W: J. Tudge, M. Shanahan i J. Valsiner (red.), Comparative approaches in developmental science. Cambridge: Cambridge University Press.
Zinker J. (1991). Proces twórczy w terapii Gestalt. Warszawa: Jacek Santoski & Co Agencja Wydawnicza.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.