Memory pedagogy in the context of fear: when experiencing fear and still engaging in action
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.14Keywords:
oral history, fear, narration, memory pedagogy, historical trauma, thanatopedagogyAbstract
Fear can be paralyzing in education. Educational dilemmas of memory are a challenge for grandparents, parents, teachers, or witnesses to history. What to remember, how to tell stories, whether to speak only about positive moments, what language is appropriate when talking about trauma and death. At the center of education related to memory pedagogy, oral history, or thanatopedagogy is the meeting of the narrator and the listener, as well as stories and the life lessons they teach. Sharing memory, learning from someone else’s biography does not eliminate fear; it can help tame it, find epiphanies in a biography, understand the past retrospectively, or find inspiration to act despite fear, with acceptance of traumas and difficult parts of the stories heard.
References
Augé M. (2001). Formy zapomnienia. Kraków: Universitas.
Augé M. (2010). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bettelheim B. (2023). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bilewicz M. (2024). Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości. Kraków: Wydawnictwo Mando.
Demetrio D. (2009). Pedagogika pamięci. W trosce o nas, z myślą o innych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Fenikowski F. (1955). Okręt w herbie. Legendy gdańskie, Z pokolenia niech głos... Lubimyczytać.pl.
Grollman E.A. (1990). Talking about Death. A dialogue between parent and child. Boston: Bacon Press.
Janiak A. (2021). Współczesna schola mortis. Perspektywa kulturowa, komunikacyjna i pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jarząbek M. (2024). Podręcznik do historii mówionej. Warszawa: Centrum Archiwistyki Społecznej.
Kultura Powiatów (2023). Pan Tadeusz – wywiad z Tadeuszem Rydzewskim | Marsz Śmierci | Stutthof | AK. Zaczerpnięte 26 lutego 2025 roku. Strona internetowa https://www.youtube.com/watch?v=lf3iua9OdNw
Kurowska-Susdorf A. (2019). Oswoić śmierć. Edukacyjny potencjał kaszubskich rytuałów około pogrzebowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kurowska-Susdorf A. (2022). Historia jest w nas. Zacznij zadawać pytania. Kaszubskie nieopowiedziane historie. W: Nieopowiedziane historie. Zapomniane miejsca pamięci.
Kurowska-Susdorf A. (2024). The borderland experience in the memory of witnesses to history during the 1945 Death March in the Polish Northern Lands. Pedagogical dimensions of a memory-place. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 14, 74–106. https://doi.org/10.26774/wrhm.336
Maksymowicz L. i Rodari P. (2022). Dziewczynka, która nie potrafiła nienawidzić. Kraków: Znak Horyzontu.
Tausch D. i Bickel L. (2015). Wenn Kinder nach dem Sterben fragen. Ein Begleitbuch fur Kinder, Eltern und Erziehende. Freiburg im Breisgau: Kreuz Verlag.
Thompson P. i Bornat J. (2021). Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej. Warszawa: Centrum Archiwistyki Społecznej.
Wieczorek A. (2022). Raport o dobrym umieraniu. Druga edycja: Zaufaj bliskości. Puck: Hospitium.
Wolyn M. (2016). Nie zaczęło się od ciebie. Jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Yehuda R., Bierer L.M., Schmeidler J. i in. (2000). Low cortisol and risk for PTSD in adult offspring of holocaust survivors. American Journal of Psychiatry, 157(8), 1252–1259. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.157.8.1252
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.