Pedagogika pamięci wobec lęku. Gdy boję się i robię

Autor

  • Aleksandra Kurowska-Susdorf Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.14

Słowa kluczowe:

historia mówiona, lęk, narracja, pedagogika pamięci, trauma historyczna, tanatopedagogika

Abstrakt

Lęk bywa paraliżujący w edukacji. Edukacyjne dylematy pamięci są wyzwaniem dla dziadków, rodziców, nauczycieli czy świadków historii. Co pamiętać, jak opowiadać, czy mówić tylko o pięknych chwilach, jaki język jest adekwatny, gdy mowa o traumie i śmierci. W centrum edukacji związanej z pedagogiką pamięci, historią mówioną czy tanatopedagogiką jest spotkanie narratora i odbiorcy, jest też opowieść i płynące z niej lekcje życiowe. Współdzielenie pamięci, uczenie się z czyjejś biografii nie likwiduje lęku, może pomóc go oswoić, odnaleźć w biografii epifanie, retrospektywnie zrozumieć przeszłość czy znaleźć inspirację do działania pomimo lęku, z akceptacją traum i trudnych części zasłyszanych historii.

Bibliografia

Augé M. (2001). Formy zapomnienia. Kraków: Universitas.

Augé M. (2010). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bettelheim B. (2023). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bilewicz M. (2024). Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości. Kraków: Wydawnictwo Mando.

Demetrio D. (2009). Pedagogika pamięci. W trosce o nas, z myślą o innych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Fenikowski F. (1955). Okręt w herbie. Legendy gdańskie, Z pokolenia niech głos... Lubimyczytać.pl.

Grollman E.A. (1990). Talking about Death. A dialogue between parent and child. Boston: Bacon Press.

Janiak A. (2021). Współczesna schola mortis. Perspektywa kulturowa, komunikacyjna i pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jarząbek M. (2024). Podręcznik do historii mówionej. Warszawa: Centrum Archiwistyki Społecznej.

Kultura Powiatów (2023). Pan Tadeusz – wywiad z Tadeuszem Rydzewskim | Marsz Śmierci | Stutthof | AK. Zaczerpnięte 26 lutego 2025 roku. Strona internetowa https://www.youtube.com/watch?v=lf3iua9OdNw

Kurowska-Susdorf A. (2019). Oswoić śmierć. Edukacyjny potencjał kaszubskich rytuałów około pogrzebowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kurowska-Susdorf A. (2022). Historia jest w nas. Zacznij zadawać pytania. Kaszubskie nieopowiedziane historie. W: Nieopowiedziane historie. Zapomniane miejsca pamięci.

Kurowska-Susdorf A. (2024). The borderland experience in the memory of witnesses to history during the 1945 Death March in the Polish Northern Lands. Pedagogical dimensions of a memory-place. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 14, 74–106. https://doi.org/10.26774/wrhm.336

Maksymowicz L. i Rodari P. (2022). Dziewczynka, która nie potrafiła nienawidzić. Kraków: Znak Horyzontu.

Tausch D. i Bickel L. (2015). Wenn Kinder nach dem Sterben fragen. Ein Begleitbuch fur Kinder, Eltern und Erziehende. Freiburg im Breisgau: Kreuz Verlag.

Thompson P. i Bornat J. (2021). Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej. Warszawa: Centrum Archiwistyki Społecznej.

Wieczorek A. (2022). Raport o dobrym umieraniu. Druga edycja: Zaufaj bliskości. Puck: Hospitium.

Wolyn M. (2016). Nie zaczęło się od ciebie. Jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Yehuda R., Bierer L.M., Schmeidler J. i in. (2000). Low cortisol and risk for PTSD in adult offspring of holocaust survivors. American Journal of Psychiatry, 157(8), 1252–1259. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.157.8.1252

Pobrania

Opublikowane

2025-07-22

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Pedagogika pamięci wobec lęku. Gdy boję się i robię. (2025). Przegląd Pedagogiczny, 1, 251-268. https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.14