Difficult Situations in the Learning Process of Future Teachers: An Analysis of Student Narratives after Primary School Interships

Authors

  • Patrycja Brudzińska University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.07

Keywords:

internships, portfolio, early childhood teacher, preschool and early school pedagogy, difficult pedagogical situations

Abstract

This article presents the results of a qualitative study aimed at identifying didactic and educational practices implemented in primary schools, which were evaluated as problematic by students of early childhood and preschool education. The analysis was based on existing data, including 50 portfolios prepared by students after completing 100 hours of school internships. Students identified as particularly challenging those situations rooted in an objectivist teaching paradigm, which involved limiting children’s activity and autonomy, lack of adequate support, and an emphasis on discipline.

References

Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bałachowicz J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: J. Bałachowicz,A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska (red.), Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 11–96). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Barnes D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumienia się do kształcenia. Tłum.J. Radzicki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Borowska-Beszta B., Bartnikowska U. i Ćwirynkało K. (2017). Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 5–24.

Czerepaniak-Walczak M. (2012). Ile „techne”, ile „praxis”?: w poszukiwaniu koncepcji praktyki jako elementu kształcenia nauczycielskiego profesjonalizmu. Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja, 3(59), 7–22.

Dylak S. (2000a). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki i S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli (s. 15–32). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.

Dylak S. (2000b). Nauczycielskie ideologie pedagogiczne a kształcenie nauczycieli. W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim (s. 176–191). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Filipiak E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: tejże (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17–34). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Filipiak E. (2015). Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno-kulturowej teorii Lwa S.Wygotskiego. W: tejże (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.

Gołębniak B.D. (2024). Nauczyciele. Sposoby bycia w świecie nauczania. W: D. Klus-Stańska (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły (s. 67–113). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska D. (2023). Zakazana samodzielność poznawcza: kształcenie początkowe pod przymusem rozumowania zapożyczonego. Studia Edukacyjne, 70, 19–37.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwaśnica R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mizerek H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Newman B.M. i Newman P.R. (2024). Teorie rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowak-Łojewska A. (2024). Komunikacja w szkole. W: D. Klus-Stańska (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły (s. 179–209). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki –przestrzenie – konceptualizacje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Polak K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształtowanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Szyling G. (2019). Atrofia nieformalnej diagnostyki edukacyjnej we wczesnej edukacji. Między biernością i przemocą poznawczą w epoce ekspertów. Problemy Wczesnej Edukacji,4(47), 58–69.

Zalewska E. (2010). Pedagogika wczesnoszkolna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (s. 291–320). T. 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Downloads

Published

2025-12-10

How to Cite

Difficult Situations in the Learning Process of Future Teachers: An Analysis of Student Narratives after Primary School Interships. (2025). Pedagogical Review, 2, 109–124. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.07