The Pedagogy of Freedom of Parents of Democratic School Students from the Perspective of Erich Fromm’s Philosophy

Authors

  • Aleksandra Sałańska-Labisz University of Wrocław

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.08

Keywords:

research on the understanding of freedom, alternative education, Erich Fromm’s concept of freedom, pedagogy, parenthood, democratic schools, free schools

Abstract

The aim of the article is to present the results of qualitative research on how a group of parents of children attending a democratic school understand the phenomenon of freedom. The adopted research strategy is a case study. The study was conducted in June 2024 using the focus group interview method, and Erich Fromm’s concept of freedom was used to interpret the collected research material. Freedom proved to be an important value for the parents of democratic school students, both at the declarative level and in practice. For the parents, freedom primarily meant the ability to make choices – regarding lifestyle, identity, pedagogy, place of residence, or school for their children.

References

Arendt H. (1994). Między czasem minionym a przeszłym. Tłum. M. Godyń i W. Madej. Warszawa: Fundacja ALETHEIA.

Barbour R. (2024). Badania fokusowe. Niezbędnik badacza. Tłum. B. Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chałubiński M. (2000). Niepokoje i afirmacje Ericha Fromma. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Ciechowska M. (2018). Badanie fokusowe. W: M. Ciechowska i M. Szymańska (red.), Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych (s. 101–164). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademia Ignatianum.

Fromm E. (2012). Zdrowe społeczeństwo. Tłum. A. Tanalska-Dulęba. Kraków: Vis-a-vis Etiuda.

Fromm E. (2016). Koncepcja człowieka w tradycji żydowskiej. W: P. Jabłoński i R. Włodarczyk (red.), Fromm – aplikacje (s. 161–178). Wrocław: Inicjatywa Wydawnicza „Chiazm”.

Fromm E. (2017). Psychoanaliza a religia. Tłum. J. Karłowski. Kraków: Vis-a-vis Etiuda.

Fromm E. (2022). Ucieczka od wolności. Tłum. O. Ziemilska i J.A. Ziemilski. Kraków: Vis-a-vis Etiuda.

Fromm E. (2023). Niech się stanie człowiek. Tłum. R. Saciuk. Kraków: Vis-a-vis Etiuda.

Gawlicz K. (2020). Szkoły demokratyczne w Polsce. Praktykowanie alternatywnej edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kwieciński Z. (2012). Pedagogika POSTU. Preteksty. Konteksty. Podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Melosik Z. (2003). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2 (s. 68–93). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mitręga A. (2017). Stawianie stałych granic zachowania – obszar (nie)kompetencji rodziców. W: E. Jezierska-Wiejak i J. Malinowska (red.), Dziecko w sytuacjach uczenia się (s. 187–199). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9–22.

Piwowarski R. i Piłat K. (2018). Teoria wyboru konsumenta. W: R. Milewski i E. Kwiatkowski (red.), Podstawy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN [audiobook].

Sałańska-Labisz A. (2024). Koncepcja ideologii Ericha Fromma a jej możliwe wykorzystanie do badań nad polskimi szkołami demokratycznymi. Przegląd Pedagogiczny, 1, 32–48.

Śliwerski B. (2006). Wprowadzenie do pedagogiki. W: tegoż (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Urbanek J. (2006). Filozofia E. Fromma na podstawie „Ucieczki od wolności”. Medycyna Nowożytna, 13/1–2, 137–170.

Uryga D. i Wiatr M. (2015). Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty. Pedagogika Społeczna. Z praktyki szkolnej, 3(57), 217–232.

Wiatr M. (2017). Polskie quasi-szkoły – ideologiczne tło rodzicielskich inicjatyw edukacyjnych. Pedagogika Społeczna. Edukacja w społecznym zwierciadle, 2(64), 183–203.

Downloads

Published

2025-12-10

How to Cite

The Pedagogy of Freedom of Parents of Democratic School Students from the Perspective of Erich Fromm’s Philosophy. (2025). Pedagogical Review, 2, 125–141. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.08