Images of Child Victimization in High-Conflict Divorce of Parents
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.12Keywords:
high-conflict divorce, victimization, violenceAbstract
Separation and divorce of parents is a phenomenon that can potentially threaten the stable development of children and, as such, requires scientific exploration. An analysis of the current literature shows that a breakup becomes particularly painful and hurtful when adults become entangled in an unresolved, long-term conflict that generates a range of further hostile actions. Children experience suffering from emotional neglect with psychological consequences similar to those experienced by victims of physical and/or sexual abuse. The dynamics of events can trigger a harmful process of victimization of children, hardly visible to adults, but threatening with extensive, long-term effects. The text analyzes the current Polish and world literature in the field of research on the separation of high conflict and its potential implications. They are illustrated with examples of stories of parents’ separations and the internalizing /externalizing influence of family events in the children’s reactions. The subject matter may be important not only for pedagogical and psychological practice, but also for legal circles dealing with family matters.
References
Arch M., Garcia-Arch J. i Pereda N. (2024). Indicators of child victimization in high-conflict divorce: Interprofessional consensus based on a Delphi panel. Anuario de Psicología Jurídica, 34(1), 41–46.
Beck U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Tłum. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Birnbaum R. i Bala N. (2010). W kierunku różnicowania rodzin w wysokim konflikcie: Analiza badania nauk społecznych i kanadyjskiego prawa precedensowego. Przegląd Sądów Rodzinnych, 48, 403–416.
Conway J. (1997). Dorosłe dzieci rozwiedzionych rodziców. Warszawa: Logos.
GUS (2025). Rocznik Demograficzny 2024.
Helios J. i Jedlecka W. (2023). Alienacja rodzicielska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Jankowiak B. i Soroko E. (2021). Socjoterapia młodzieży, Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Katarzynapluska.pl (b.r.). Skala stresu Holmesa i Rahe’a.
Kuźniewska Z. (2019). Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka. Cywilizacja i Polityka, 17, 109–123.
Majnarić I. (2022). Obilježja visokokonfliktnih razvoda roditelja s maloljetnom djecom,Ljetopis socijalnog rada, 29(1), 99–123.
Marat E. (2010). Rozwód i co dalej? Problemy rodziny zrekonstruowanej. W: I. Janicka (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych (s. 141–151). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Marshack K.J. (b.r.). Recognizing a High Conflict Divorce.
Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9–22.
Olszewska A. i Zawadzka A. (2008). Rozwodowe trzęsienie ziemi. Jak zadbać o dziecko?Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 7(4), 1–9.
Perel E. (2017). The State of Affairs. Rethinking Infidelity. New York: Harper.
Porębska M. i Odolczyk K. (2022).Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 21(2), 57–77.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.