The theory of state upbringing of Kazimierz Sośnickiand children’s citizenship

Authors

  • Maria Szczepska-Pustkowska Uniwersytet Gdański
  • Małgorzata Lewartowska-Zychowicz Uniwersytet Gdański
  • Longina Strumska-Cylwik Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.02

Keywords:

pedagogy: deconstruction-merging, children’s citizenship, participation, freedom-enslavement, state upbringing

Abstract

The aim of this work is an attempt to reconstruct and update the concept of state upbringing of Kazimierz
Sośnicki. It seems to be significant in the context of the growing role of the state in the contemporary European reality of migration anxiety. The starting point of analysis is to establish the concept of Sośnicki in an idea of duality of a two-way relationship between social relations and socially constructed ethos, from which a particular participatory methodology of state upbringing has been derived. We perceive it as a project that is inclined towards children’s citizenship, which gives the possibility of making comparisons with Janusz Korczak’s thinking about child’s citizenship.  

References

Dziemianowicz-Bąk A. (2012). Edukacyjne strategie wykluczania. Forum Socjologiczne, 2, 167-178.

Gajda J. (2006). Pedagogika kultury w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Habermas J. (1993). Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy. Przeł. B. Markiewicz. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Hart R.A. (1992). Children’s Participation From Tokenism to Citizenship. Innocenti Essays, 4.

Hodgson A. (1999). Analyzing education and training policies for tackling social exclusion. W: A. Hayton (red.), Tackling disaffection and social exclusion (s. 126-152). London: Routledge.

Jakubiak K. (1998). Idea wychowania obywatelskiego w polskiej myśli pedagogicznej przełomu XIX i XX wieku oraz okresu II Rzeczypospolitej. Chowanna, 2, 62-71.

Kamiński K. (2014). Teoria wychowania państwowego Kazimierza Sośnickiego. Przegląd Pedagogiczny, 1.

Korczak J. (1948). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa-Kraków: Spółdzielnia Wydawnicza Książka.

Korczak J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Marshall T.H. (2010). Obywatelstwo i klasa społeczna. Przeł. A. Manterys. Zoon Politicon, 1.

Ostermeyer H. (1992). Dziecko a prawo. W: K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rutkowiak J., Szczepska-Pustkowska M. (1995). Polityczność a upolitycznienie wychowania (W oparciu o teoretyczną rekonstrukcję fenomenu „pedagogika socjalistyczna”). W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Smolińska-Theiss B. (2010). Korczakowska idea praw dziecka. Pedagogika Społeczna, 3-4.

Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sośnicki K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Sośnicki K. (1964). Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Szczepska-Pustkowska M. (2012). Dziecko – obywatel czy wykluczony?. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(17), 8-23.

Trzciński K. (2006). Obywatelstwo w Europie. Z dziejów idei i instytucji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Vasak K. (1977). A 30-year struggle – the sustained efforts to give force of law to the Universal Declaration of Human Rights. The UNESCO Curier, November.

Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Wydawnictwo Strzelec.

Znaniecki F. (1928). Socjologia wychowania. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Książnica-Atlas.

Znaniecki F. (1973). Socjologia wychowania. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The theory of state upbringing of Kazimierz Sośnickiand children’s citizenship. (2018). Pedagogical Review, 2, 23-39. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.02