Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej

Autor

  • Jan Woleński Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.01

Słowa kluczowe:

filozofia, logika, język, metoda, nauka, pluralizm

Abstrakt

Artykuł sumarycznie przedstawia Szkołę Lwowsko-Warszawską, jej historię, rozwój i poglądy filozoficzne jej przedstawicieli. W szczególności pokazane jest zróżnicowanie formacji intelektualnej założonej przez Twardowskiego. Wprawdzie to logicy przysporzyli Szkole Lwowsko-Warszawskiej najwięcej sławy, dokonania filozofów lwowsko-warszawskich dotyczą jednak wszystkich działów filozofii, a także psychologii, socjologii i pedagogiki. W rezultacie utożsamienie tej szkoły ze środowiskiem logików nie jest trafne, ponieważ była ona pluralistyczna.

Bibliografia

Dąmbska I. (1948). Pięćdziesiąt lat filozofii we Lwowie. Przegląd Filozoficzny, XLIV.

Menger K. (1994). Reminiscences of the Vienna Circle and the Mathematical Colloquium. dordrecht: Kluwer, Academic Publishesrs.

Russell B. (1998). Autobiografia 1914-1944. Warszawa: Czytelnik.

Skoczyński J., Woleński J. (2010). Historia filozofii polskiej. Kraków: Wyd. WAM.

Tatarkiewicz T., Tatarkiewicz W. (1979). Wspomnienia. Warszawa: PiW.

Witwicki W. (1920). Kazimierz Twardowski. Przegląd Filozoficzny, XXIII.

Woleński J. (1885). Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska. Warszawa: PWN.

Pobrania

Opublikowane

2014-08-25

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej. (2014). Przegląd Pedagogiczny, 1, 9-18. https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.01