Nauczanie zdalne w czasie trwania pandemii COVID-19 w ocenie nauczycieli

Autor

  • Elżbieta Gniazdowska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9 w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.12

Słowa kluczowe:

pedagogika, COVID-19, nauczyciele, wady zdalnego nauczania, zalety zdalnego nauczania, zdalne nauczanie

Abstrakt

Wśród nauczycieli na terenie warszawskiej dzielnicy Ochota oraz na obszarze niektórych województw w Polsce drogą online przeprowadzono badania ankietowe dotyczące postrzegania przez nich rzeczywistości szkolnej w warunkach zdalnego nauczania w czasie trwania pandemii COVID-19. Ankieta online została przygotowana i udostępniona na platformie MS Forms. W ankiecie nauczyciele odpowiedzieli na 21 pytań. W artykule dokonano analizy odpowiedzi na poszczególne pytania. Na podstawie wyników tej analizy zwrócono uwagę na pewne słabości trapiące zawód nauczyciela.

Bibliografia

Całek G. (2022). Kalendarium edukacji zdalnej – co wynika z ministerialnych rozporządzeń. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 75–83. https://doi.org/10.24917/ycee.9613

Duszyński J., Afelt A., Ochab-Marcinek A. i in. (2020). Zrozumieć COVID-19. Opracowanie zespołu ds. COVID-19 przy Prezesie Polskiej Akademii Nauk. Warszawa: Polska Akademia Nauk. Zaczerpnięte 10 czerwca 2025 roku. Strona internetowa https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/m26303923covid19-str-01-70-15-0920-calosc.pdf

Gdak R. (2020). Nauczycielka opowiada, jak wyglądają zdalne lekcje. „To festiwal problemów technicznych”. Spider’s Web. Zaczerpnięte 19 czerwca 2023 roku. Strona internetowa https://spidersweb.pl/2020/12/nauczyciel-opowiada-jak-wygladaja-zdalnelekcje.html

Gniazdowska E. (2021). Postrzeganie rzeczywistości szkolnej w warunkach zdalnego nauczania w czasie trwania pandemii COVID-19. Raport z badania przeprowadzonego wśród uczniów szkół z dzielnicy Ochota w Warszawie. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.7257300

Gniazdowska E. (2022). Praca zdalna w czasie trwania pandemii COVID-19 w ocenie nauczycieli. Raport z badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli na terenie warszawskiej dzielnicy Ochota oraz na obszarze niektórych województw w Polsce. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.7299036.

Iłowiecka-Tańska I. i Dąbrowska A. (2020). Zawód nauczyciela w nowej rzeczywistości. Centrum Nauki Kopernik. Zaczerpnięte 19 czerwca 2023 roku. Strona internetowa https://www.kopernik.org.pl/en/node/879

Łukasik J. (2011). Komunikacja a relacje w gronie nauczycieli. O rzeczywistości wykorzenionej z ideału. Debata Edukacyjna, 4, 54–59. Zaczerpnięte 19 czerwca 2023 roku. Strona internetowa https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1662/09--Komunikacja-a-relacje-w-gronie-nauczycieli--Lukasik.pdf

MEN (2020). Kształcenie na odległość. Poradnik dla szkół. Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Zaczerpnięte 10 czerwca 2025 roku. Strona internetowa https://www.gov.pl/attachment/b3180402-5cbb-46f7-a429-a1108884bdb3

NIK (2021). Funkcjonowanie szkół w sytuacji zagrożenia COVID-19. Informacja o wynikach kontroli. Zaczerpnięte 17 lutego 2024 roku. Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/plik/id,25380,vp,28141.pdf

PPNM (2021). Zdalna nauka – na czym polega oraz jakie są wady i zalety? Zaczerpnięte 19 czerwca 2023 roku. Strona internetowa https://www.ppnm.pl/zdalna-nauka-na-czym-polega-oraz-jakie-sa-wady-i-zalety/

Pyżalski J. (2022). Konferencje EduAkcji. Zaczerpnięte 19 czerwca 2021 roku. Strona intenetowa https://www.edu-akcja.pl/konferencje/komfort-psychiczny

Pobrania

Opublikowane

2025-07-22

Jak cytować

Nauczanie zdalne w czasie trwania pandemii COVID-19 w ocenie nauczycieli. (2025). Przegląd Pedagogiczny, 1, 201-235. https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.12