School Assessment as a Component of Teacher Practice Supporting the Student in the Learning Process from a Constructivist Perspective

Authors

  • Sylwia Jaskulska Adam Mickiewicz University, Poznań

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.04

Keywords:

school pedagogy, school assessment, learning process, teacher, constructivism, formative assessment

Abstract

T his article addresses the issue of school assessment in the context of the constructivist model of learning. Its aim is to demonstrate how assessment can support students in the learning process when embedded within a constructivist paradigm, rather than, as is often the case,within a behaviorist approach. The analysis focuses on current educational law provisions, prevailing assessment practices, and their alignment with contemporary knowledge on learning mechanisms. Particular attention is given to formative assessment, which, through clearly defined goals, success criteria, and feedback, enables both students and teachers to actively monitor the learning process. The article also presents practical and theoretical challenges related to the implementation of formative assessment in Polish schools and proposes possible compromise solutions. It argues that, even within the constraints of existing legal regulations, it is possible to implement assessment strategies consistent with the constructivist vision of education, which may enhance the effectiveness and learner agency in the educational process. 

References

Black P. i Wiliam D. (1998).Assessment and classroom learning. Assessment in Education:Principles, Policy&Practice,5(1), 7–74.

Black P. i Wiliam D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5–31.

Black P. i Wiliam D. (2010). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 81–90.

Bruner J.S. (1996). The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Dann R. (2014). Assessment as learning: Blurring the boundaries of assessment and learning for theory, policy and practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 21(2), 149–166.

Dunn K.E. i Mulvenon S.W. (2009). A Critical Review of Research on Formative Assessments: The Limited Scientific Evidence of the Impact of Formative Assessments in Education. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 14(7).

Earl L. (2006). Assessment – A Powerful Lever for Learning. Brock Education Journal, 16(1).

Engeström Y. (2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133–156.

Hattie J. (2018). Widoczne uczenie się dla nauczycieli: Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Tłum. Z. Janowska. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Illeris K. (2009). Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists in Their Own Words. London: Routledge.

Jarvis P. (2006). Towards a Comprehensive Theory of Human Learning. London: Routledge.

Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska D. (2024). Wiedza w szkole. W: tejże (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leppert R. (2024). Ocenianie: krytyka albo mobilizacja? Miesięcznik Społeczno-Kulturalny KREATYWNI, 94.

Mezirow J. (2000). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass.

Okoń W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Ormrod J.E. (2023). Human Learning. Hoboken: Pearson.

Pintal D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019, poz. 373).

Schunk D.H. (2020). Learning Theories: An Educational Perspective. Hoboken: Pearson.

Sterna D. (2018). W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Szyling G. (2024). Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów. W: D. Klus-Stańska (red.), Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tłuściak-Deliowska A. i Czyżewska M. (2018). Od funkcji oceniania do kultury samoregulowanego uczenia się, czyli rozprawa o ocenianiu kształtującym. Przegląd Pedagogiczny, 1, 69–8.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425).

Wygotski L.S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

School Assessment as a Component of Teacher Practice Supporting the Student in the Learning Process from a Constructivist Perspective. (2025). Pedagogical Review, 2, 57–68. https://doi.org/10.34767/PP.2025.02.04