Changes in Russian primary and secondary education during the reign of Nicholas I

Authors

  • Piotr Koprowski University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2022.02.02

Keywords:

S primary and secondary education, Nicholas I, theory of “official nationality”, ideologization of education, religious education

Abstract

The article presents the specificity and significance of changes in Russian primary and secondary education during the reign of Tsar Nicholas I (1825–1855). Attention was drawn to two specific acts in this context: the Act of Gymnasiums,Poviat and Parish Schools of 1828 and the Act on School Districts of 1835 and the accompanying ideological context. Schools were supposed not only to provide students with specific substantive knowledge, but also to instill in them the belief that autocracy and Orthodoxy are the foundation of Russia’s strength and power, and that the tsar is a father to all his subjects.

References

Aleszyncew, I. (1912). Istorija gimnaziczeskogo obrazowanija w Rossii (XVIII–XIX w.). Petersburg: b.w.

Aristow, N. (1878). Sostojanije obrazowanija Rossii w carstwowanije Aleksandra I. Kijów: b.w.

Bazylow, L. (1973). Społeczeństwo rosyjskie w pierwszej połowie XIX wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Billington, J.H. (2008). Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Godlewski, M. (1923). Cesarz Aleksander I jako mistyk. Szkic historyczny z niewydanych źródeł. Kraków: Nakładem Wydawnictwa Księży Jezuitów.

Kizewetter, A. (1912). Istoriczeskije oczerki. Szkoła i proswieszczenije. Moskwa: b.w.

Kniaźkow, S. & Serbow, N. (1910). Oczerk istorii narodnogo obrazowanija w Rossii do epochi rieform Aleksandra II. Moskwa: b.w.

Koprowski, P. (2008). W kręgu romantyzmu. Kształtowanie się struktur światopoglądowych Iwana Turgieniewa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Krusenstern, A. (1838). Rys systemu, postępów i stanu oświecenia publicznego w Rossyi, ułożony z dokumentów urzędowych. Warszawa: b.w.

Kucharzewski, J. (1914). Epoka Paskiewiczowska. Losy oświaty. Warszawa: Skład Główny w Księgarni Gebethnera i Wolffa.

Kurdybacha, Ł. (red.) (1967). Historia wychowania, t. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lazari, A. (1996). Czy Moskwa będzie Trzecim Rzymem? Studia o nacjonalizmie rosyjskim. Katowice: Śląsk.

Matieriały dla istorii i statistiki naszych gimnazij. (1864). Petersburg: b.w.

Miąso, J. (1992). Szkolnictwo carskiej Rosji w świetle historiografii amerykańskiej i brytyjskiej. Rozprawy z dziejów oświaty, t. 35, 115–137.

Opacki, Z. (1994). „Bóg zawłaszczony”. Prawosławie w ideologii i polityce państwa rosyjskiego w XIX wieku. W: T. Stegner (red.), Naród i religia. Materiały z sesji naukowej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Poznanski, W. (1970). Oczerki istorii russkoj kultury pierwoj połowiny XIX w. Moskwa: Nauka.

Riasanovsky, N.V. (1969). Nicholas I and official nationality in Russia 1825–1855. Berkeley: University of California Press.

Rożdiestwienski, S. (1902). Istoriczeskij obzor diejatielnosti Ministierstwa Narodnogo Proswieszczenija. Petersburg: b.w.

Sbornik postanowlenij po Ministierstwu Narodnogo Proswieszczenija. (1875). T. 1, 1802–1825, t. 2, 1825–1839. Petersburg: b.w.

Serczyk, W.A. (1989). Carat i prawosławie. Przegląd Humanistyczny, 33 (2), 1–12.

Szabajew, M. (red.) (1973). Oczerki istorii szkoły i piedagogiczeskoj mysli narodow SSSR. XVIII w. – I poł. XIX w. Moskwa: Nauka.

Tablicy uczebnych zawiedienij wsiech wiedomostw rossijskoj impierii s pokazanijem otnoszenija czisła uczaszczichsia k czisłu żytielej. (1838). Petersburg: b.w.

Downloads

Published

2023-03-20

Issue

Section

Studies and analysis

How to Cite

Changes in Russian primary and secondary education during the reign of Nicholas I. (2023). World of Ideas and Politics, 21(2), 29-39. https://doi.org/10.34767/SIIP.2022.02.02