Adaptation of economic marketing instruments for the needs of politicians

Authors

  • Daniel Kur University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.14

Keywords:

economic marketing, political marketing, politics

Abstract

The most important issues of the article are common tools in two diff erent sections, namely political marketing and economical
marketing. The most important trains of the implementation of the economical marketing to politics are presented in this article. The dissertation identifi es the factors, which have determined the infl uence of the economy on politics. More precisely, it presents the infl uence of the marketing and the advertisement of the product on the political campaigns. The main though is based on concrete examples of pioneers of political marketing. In this article a perceptive reader is going to fi nd similarities and diff erences presented in the process of permeation of these two branches in the activities of the present-day society.

References

Baruk A., Hys K., Dzidowski A., Marketing dla inżynierów, Warszawa 2012.

Cieślik M., Czym jest marketing? – pojęcie marketingu, revenart.pl.

Dąbrowska I., Polscy politycy w serwisach społecznościowych, [w:] Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Szysiak, Lublin 2014.

Dobek Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.

Dombrowicz K., Czarny public relations – brutalna kampania czy profesjonalizacja rynku wyborczego?, [w:] Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń 2005.

Gawroński S., Marketing polityczny on-line, [w:] Marketing polityczny szansa czy zagrożenia dla współczesnej demokracji?, red. P. Pawełczyk, Poznań 2007.

Grzywińska I., Zastosowanie nowych mediów w procesie komunikacji politycznej na przykładzie kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych w 2008 r., „Studia Politologiczne” 2010, t. 16.

Kolczyński M., Marketing polityczny w kampaniach wyborczych, [w:] Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń 2005.

Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny. Kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Katowice 2003.

Kotler P., Marketing, Poznań 2005.

Machnik B., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez polskich posłów do parlamentu europejskiego z okręgów 11 i 12 – analiza wyników badań, [w:] Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, red. W. Opioła, M. Popiołek, Toruń 2014.

Mazur M., Marketing polityczny. Wyczerpujący przegląd technik i metod stosowanych w kampanii wyborczej, Warszawa 2002.

Pastusiak L., Prezydenci Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, Warszawa 1999.

Sobczyk G., Celoch A., Marketing współczesnej organizacji, [w:] Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, red. D. Filar, Lublin 2012.

Sztucki T., Encyklopedia marketingu, Warszawa 1998.

Trzeciak S., Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010.

Zieliński J., Marketing polityczny w Internecie, Toruń 2013.

Downloads

Published

2018-11-23

Issue

Section

Studies and analysis

How to Cite

Adaptation of economic marketing instruments for the needs of politicians. (2018). World of Ideas and Politics, 17, 290-309. https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.14