Adaptacja instrumentów marketingu ekonomicznego na potrzeby polityków

Autor

  • Daniel Kur Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.14

Słowa kluczowe:

marketing ekonomiczny, marketing polityczny, polityka

Abstrakt

Osią przewodnią artykułu są wspólne instrumenty w dwóch różnych dziedzinach nauki, jakimi są marketing polityczny i marketing ekonomiczny. W artykule zaprezentowane zostały najważniejsze wątki implementacji marketingu ekonomicznego do polityki. Poddano identyfikacji czynniki, które najbardziej determinowały wpływ ekonomii na politykę, a dokładniej wpływ marketingu i reklamy produktu na kampanie wyborcze polityków i ich partii. Analiza została oparta na konkretnych przykładach prekursorów marketingu politycznego na tle prowadzonych kampanii. W treści artykułu wnikliwy czytelnik odnajdzie podobieństwa i różnice przedstawione w procesie przenikania się tych dwóch dziedzin w aktywności współczesnych społeczeństw.

Bibliografia

Baruk A., Hys K., Dzidowski A., Marketing dla inżynierów, Warszawa 2012.

Cieślik M., Czym jest marketing? – pojęcie marketingu, revenart.pl.

Dąbrowska I., Polscy politycy w serwisach społecznościowych, [w:] Media i polityka. Relacje i współzależności, red. M. Szysiak, Lublin 2014.

Dobek Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.

Dombrowicz K., Czarny public relations – brutalna kampania czy profesjonalizacja rynku wyborczego?, [w:] Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń 2005.

Gawroński S., Marketing polityczny on-line, [w:] Marketing polityczny szansa czy zagrożenia dla współczesnej demokracji?, red. P. Pawełczyk, Poznań 2007.

Grzywińska I., Zastosowanie nowych mediów w procesie komunikacji politycznej na przykładzie kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych w 2008 r., „Studia Politologiczne” 2010, t. 16.

Kolczyński M., Marketing polityczny w kampaniach wyborczych, [w:] Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń 2005.

Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny. Kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Katowice 2003.

Kotler P., Marketing, Poznań 2005.

Machnik B., Wykorzystanie mediów społecznościowych przez polskich posłów do parlamentu europejskiego z okręgów 11 i 12 – analiza wyników badań, [w:] Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, red. W. Opioła, M. Popiołek, Toruń 2014.

Mazur M., Marketing polityczny. Wyczerpujący przegląd technik i metod stosowanych w kampanii wyborczej, Warszawa 2002.

Pastusiak L., Prezydenci Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, Warszawa 1999.

Sobczyk G., Celoch A., Marketing współczesnej organizacji, [w:] Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, red. D. Filar, Lublin 2012.

Sztucki T., Encyklopedia marketingu, Warszawa 1998.

Trzeciak S., Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010.

Zieliński J., Marketing polityczny w Internecie, Toruń 2013.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-23

Numer

Dział

Studia i analizy

Jak cytować

Adaptacja instrumentów marketingu ekonomicznego na potrzeby polityków . (2018). Świat Idei I Polityki, 17, 290-309. https://doi.org/10.34767/SIIP.2018.17.14