The connection between Kazimierz Sośnicki and the Lviv-Warsaw school

Authors

  • Teresa Hejnicka-Bezwińska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.01

Keywords:

ntellectual formation, philosophy crisis, the humanities, social practice, institutionalisation and disciplinarisation process, school of thought, identity of a scientific discipline

Abstract

The article presents the connection between Kazimierz Sośnicki and the Lviv-Warsaw school. The intellectual
formation was founded by Kazimierz Twardowski and was disbanded in 1939. The members of the school fully participated in the process of solving the European philosophy crisis and building the identity and status of
the humanities. This justifies particular attention to reminding Kazimierz Sośnicki’s contribution to the process of institutionalisation and disciplinarisation of pedagogy in the academic structures of Polish universities in the first half of the 20th century.

References

Balukiewicz M. (2004). Koncepcje pedagogiczne Kazimierza Sośnickiego prezentowane na łamach „Muzeum” – organu lwowskiego Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych (1918-1939). W: E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne (s. 123-125). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bauman Z. (2012). Kultura jako praxis. Przeł. J. Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu P. (1984). Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy. W: E. Mokrzecki (red.), Kryzys i schizma (t. 2, s. 87-136). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gałecki W. (1966). Jeszcze raz przez życie. Wspomnienia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hejnicka-Bezwińska T. (2018). Koncepcja pedagogiki (i pedagogiki ogólnej) w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. Forum Pedagogiczne, 1, 43-58.

Hejnicka-Bezwińska T. (2014). Kulturowe uwarunkowania włączenia pedagogiki w zakres zainteresowań Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 19-38.

Hejnicka-Bezwińska T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hessen S., Hans M. (1934). Pedagogika i szkolnictwo w Rosji sowieckiej. Rozwój szkolnictwa sowieckiego i zmiany komunistycznej polityki oświatowej od rewolucji październikowej do końca planu pięciolecia (1917-1932). Przeł. A. Zieleńczyk. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Kotarbiński T. (1958). Wybór pism. T. II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nalaskowski S. (2004). Epizod z zawodowej biografii Kazimierza Sośnickiego. W: E. Rodziewicz, K. Rzedzicka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne (s. 123-125). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Nalaskowski S. (1992). Pedagogika i dydaktyka w ujęciu Kazimierza Sośnickiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Nawroczyński B. (1934). Współczesne prądy pedagogiczne. W: Encyklopedia wychowania, 1(9), 544-545.

Okoń W. (2000). Wizerunki sławnych pedagogów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przeniosło M. (2016). Habilitacja z pedagogiki w II Rzeczypospolitej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 41-55.

Sienkiewicz W. (2000-2005). Galicja. W: Wielka Encyklopedia PWN, 9, 493-495.

Sośnicki K. (1936). Formy myślenia naukowego a formy ustrojowe. Kultura i Wychowanie, R. 3, s. 115-130.

Sośnicki K. (1939). Naczelne idee pedagogiczne w ustawie ustrojowej i programie szkoły średniej. Muzeum, 1, s. 16-29.

Sośnicki K. (1936). Nauka szkolna i światopogląd. Muzeum, 2, 77-93.

Sośnicki K. (1934). Pedagogika i szkolnictwo w Rosji sowieckiej. Przegląd Pedagogiczny, LIII(18), 135-136.

Sośnicki K. (1946). Pedagogika ogólna. Inowrocław: Księgarnia Wysyłkowa Liberarium.

Sośnicki K. (1938). Pedagogika zasad. Muzeum, 2, 60-78.

Sośnicki K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Sośnicki K. ( 1934). Przegląd teorii państwa. Kultura i Wychowanie, R. 1, s. 227-246.

Sośnicki K. (1974). Przemówienie na uroczystości z okazji 90-lecia urodzin dnia 30.V.1973 na UMK w Toruniu. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika IV.

Sośnicki K. (1967). Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Sośnicki K. (1936). Treść nauki a światopogląd polityczny. Kultura i Wychowanie, R. 3, s. 172-182.

Sośnicki K. 1936). Trzy hasła. Kultura i Wychowanie, 3, 223-235.

Sośnicki K. (1923). Zarys logiki, podręcznik dla klas wyższych szkół średnich. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.

Sośnicki K. (1910). Wyjaśnianie i opis w badaniach naukowych. Przegląd Filozoficzny, XIII, 128-148.

Tatarkiewiczowie T. i W. (1979). Wspomnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Woleński J. (1985). Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Woleński J. (2014). Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9-18.

Downloads

Published

2018-10-08

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The connection between Kazimierz Sośnicki and the Lviv-Warsaw school. (2018). Pedagogical Review, 2, 9-22. https://doi.org/10.34767/PP.2018.02.01